Sunah Suka Sakura dot com

Wednesday, January 27, 2010

Kaktus...


Dingin pagi menyentuh tubuhku lagi,
Alhamdulillah Ya Rabbul Izati....

Semalam kau terima kaktus
Kaktus yang berduri penuh berbisa..
Namun..
Kau terima dengan hati terbuka
Senyum melirik dibibirmu…

Kau jaga kaktusmu itu
Dengan penuh kasih sayang..
Walaupun kekadang jarimu tertusuk
Duri penuh berbisa..
Namun kau tetap tega menjaganya…

Saban hari..
Kau terus menjaga kaktus itu
Seringkali jua kau dilukai
Kaktus berbisa..

Kau masih mampu tersenyum..
Kaktus berduri terus berbisa.
Airmata dipipimu sering menitis
Akibat peritnya tusukan duri kaktus itu…

Namun…
Satu hari kaktus itu layu dan nak mati…
Air mata turut berlinang dipipimu…
Menitis setitis demi setitis…
Membasahi kelopak matamu…
Tidak sanggup kehilangan kaktus yang berbisa.

Tidakkah kau tertanya?
apa yang kaktus berbisa berikan padamu?
sanggupkah kau jaga kaktus itu
Yang sifatnya berduri dan berbisa?
kaktus itu tidak akan berubah wahai kawanku…
yang kan serinkali membuatmu terluka..

Kerana akulah kaktus itu..
Berduri dan berbisa
Namun kau terus sabar melayani karenahku…
Walaupun akhirnya
Kau yang akan terus derita dgn kehadiranku…

Maafkan aku
Wahai sahabatku…
Kerana kaktus berbisa ini telah seringkali
Melukaimu…


17 comments:

E.d.Y said...

nice~~~

Takeey @ Adin said...

deym...dah ada org komen..hehe..

mendalam maksud sajak tu..

aku cuba ungkaikan satu persatu..he.

AdyBudika said...

Edy..thanks...from my bottom of my heart :) ..aida ko macam nak kata aku ciplak je puisi neh..tolong mention dari mana ko dengar puisi neh :) takey..aku tak sangka ada yang baca blog aku :)

Anak Jawa said...

siapakah sahabatmu yg menerima kaktusmu ituuu?

lengkali kasi ler bunga kekwa ker, bunga anggerik ker, bunga tanjung kerrrr... bunga matahari pun ok jugak. hehehe

AdyBudika said...

huhhuh...anak jawa..ada habiskan puisi tu tak??errr...susah sikit kot no nak paham puisi ady ni :)

b a m b a m ' s said...

hah...tol kannn..ko dh post sajak nie..tp kat wall aku..kah2...aku baca sambil buat muka blur x paham..hahahahha

AdyBudika said...

yer la tu aida~~~~

Anonymous said...

erm bwu faham sajak nie......naper menyentuh aty nie...
terluka bagikan duri yang terlindung

Sunah Mohammad said...

saya kaktus....punye penjaga...

~...AmALinA....~ said...

terus xjadi nak majok..huhuhu

taufiq helios said...

sob sob..terharu~ nico one bang ady :)

~CiK TiNieY~ said...

manusia tidakkan pernah sempurna...bila sayang tu ikhlas, buat lah apa pun,sayang pasti ada sentiasa...insyaallah...;)

Along Usop said...

oke.. faham... =(

harap entry along tajuk

"aku bukan malaikat" mampu menjawab.. tapi tak mampu mencabut segala duri pada kaktus itu.. =.=

aDisH.sHidA said...

saya la kaktus dah saya la penjaga nyer

nur said...

Duri itu pelindung.. Kalau diganasi mestilah terluka pengganas itu..

Anonymous said...

kaktus berbisa..
usah kau tanya apa yang kau berikan padaku
kerna bisa yang aku dapat selama menjagamu itu
nyata hadiah paling berharga
yang pernah aku terima
sepanjang hidupku

atas nikmat itu...
maka biarlah bisa terus-terusan melukai aku
kerna aku percaya
bisa itu kelak akan jadi penawar
duri2 itu kelak akan jadi penghias
dalam lipatan kenangan terindah...

Anonymous said...

wahai sahabatku kaktus yang berduri...
Disaat aku menerimamu dgn hati yg terbuka..
Aku turut rasa gembira dan bahagia dgn kehadiranmu..

Ku jagamu dgn penuh rasa kasih syg...
Walaupun sering kutertusuk durimu..
Namun aku tetap setia menjagamu..

Kaktus yg berduri...
Setiap kali air mataku sering menitis..
Namun ianya bukan kerana bisa durimu..
Tapi itu adalah titisan air mata kebahagian..

Kaktus yg berduri lagi berbisa...
Janganla kau cuba bertanya apa permberianmu yg membuatku bahagia..
Kerna ia biasa membuatkan aku rasa lebih terseksa..
Dan juga rasa lebih terluka..
Dari tertusuk durimu yg berbisa itu..

Walaupun zahirnya dirimu berduri serta berbisa...
Namun ku tahu sifatmu berbeza..
Kerna kau juga terseksa dgn merana dgn keadaanmu..

Kaktus ku...
Kau berselindung dibalik duri dan bisamu..
Kau menyembunyikan seribu rahsia..
Kau menyimpan seribu penderitaan..
Jiwa halusmu yg suci dan bersih..

Wahai sahabatku kaktus yg berduri...
Aku menjagamu dgn kasih syg yg tulus,
Walaupun ku tahu sifatmu yg sering melukakanku..
Namun kau perlu tahu kerana aku tidak pernah menyesal menjagamu..

Maafkan aku
Wahai kaktus ku..
Walau sehebat mana penjagaanku padamu..
Namun aku masih tidak bisa menjagamu selamanya...
Kekuranganku membuatmu kontang akhirnya...

Wahai kaktus sahabatku...
Kini duri dan bisamu menjadi kenangan buatku...
Segalanya bagaikan mimpi indah untukku...
Dan ku rindukanmu
Kaktusku yg berduri lagi berbisa....