Mungkin Tuhan masih mahu aku teruskan hidup...

Macam biasa...pegi keje dengan sakit dada n batuk2...org asthma la kata :P kat opis banyak duduk kat kerusi jer..tahan sakit dada..taknak org perasan...hehehehe...orang buat lawak aku gelak gak..tapi gelak cover2....

Balik keje, janji dgn epul nak gi makan MCD..nak try Fries shaker ape tah..dengar kata sedap...so macam biasa la...epul tunggu kat depan Sri pentas jam 11...lepas keje terus gerak gi MCD...sampai situ..order dua resepi..hehehe..bubur ayam MCD ngan Fries mc shaker tu...so melantak la kitorg berdua...




DAlam MCD aku dah mula rasa tak sedap makan..so aku terus ambik angin lepak kat luar....dalam 3 minit aku masuk balik...duduk tak sampai seminit..rasa lain macam...so aku terus blah dari situ..Epul turut ikot blah...so menuju kerumah la maksudnya...nak singgah kat 7E sebab cadang nak beli panadol...lom sempat sampai panadol...aku batuk2...dan tanpa aku perasan ada darah kat tapak tangan...batuk tak henti...so suruh epul henti kete..nak turun muntah...Masyaallah.....Banyaknya muntah darah aku...saat tu aku rasa macam ada tak kene dgn paru2 aku..rasa macam die dah stop pam darah...lemah badan yang amat...Macam biasa, kalau ada masalah...org pertama aku cari adalah Daniel..call daniel..tanya mana aku nak gi...die suh aku gi hospital jer...Aku degil..suruh Epul hantar aku ke Klinik 24 jam TTDI...sampai kat sane...Klinik taknak terima aku..sebab muntah darah aku terlalu teruk....Terpaksa la telefon Along suh hantar kat PPUM...time nie aku dah rasa nyawa aku cuma tinggal separuh...aku rasa nak call semua org yang aku syg..tapi..aku taknak risaukan diorg lak nanti...aku terus rebahkan kat atas kerusi kete Epul..sambil tunggu Along...time tu aku tak leh berfikir dah..tak sedar apa yang berlaku...tibe2 aku rasa aku dah kat PPUM...

Dalam sejam kat situ..aku dah dapat bernafas dengan ok sikit...masa tu baru leh borak dengan Along...Lebih kurang 2jam lebih tunggu baru nama aku dipanggil untuk dapatkan rawatan...Doktor india la plak..dah la cakap pun aku tak faham...

Doktor : Awak sakit ape?
Aku : Muntah darah..
Doktor : Banyak mana muntah darah tu?
Aku : Banyak....
Doktor : saya tanye banyak mane!
Aku : (dalam hati..die nak aku jawab dengan mililiter ker ape neh?? aku takde lak sukat..urmmm) Lebih kurang satu mangkuk...
Doktor : ok saya akan ambik darah, Tambah air, X ray badan awak...
Aku : (semua pakai jarum neh...aduhhhh)
Doktor : saya punya shift dah habis...so nanti Kawan saya akan ambik alih ...
Aku : Senyum...

So bermulalah aktiviti menyuntik..amatlah sakit..aku tak suke...mula2 suntik lengan untuk letak air dalam badan...lengan sebelah kanan...Kemudian Lengan kiri lak die suntik ambik darah..huhuhuhu...Tak cukup dengan tu...doktor nie liwat aku dengan jarumnya kat bontot aku..TAK SUKE!!!!part paling sakit dan sedih...Dah suntik tu, die nak lepas tangan lak..suh aku gi jumpe doktor yang satu lagi..huhuhu..Destinasi seterusnya aku kebilik x-ray...kat sini aku dibogelkan dan suruh pakai kain pelikat diorg...siap tanye..."underware awak ade besi?" Ape die ingat aku nie penari bogel ker ape nak exsesori besi bagai...errr...

Last part...aku dibawa ke bilik tambah air...kat sini aku rasa tenang sikit...org2nya baik...doktor yang ambik alih pun baik jer...sambil air dimasukkan dalam badan aku, Doktor datang dan borak2...

Doktor : Awak dah lame dah sakit?
Aku : Lebih kurang sebulan doktor.
Doktor : Lama tu..awak tak dapatkan rawatan??
Aku : dah lebih 4 klinik swasta saya pegi..Tapi diorg cakap saya asthma..dah lebih rm500 dah neh habis (dalam hati - eh perlu ker aku mention benda ni??errr...malunya)
Doktor : Aha, awak memang ada Asthma, tapi effect dari situ awak ada jangkitan pada paru2..awak buat keje berat ker? maksud saya awak keje kat tapak binaan?
Aku : tak la doktor..saya keje opis jer...mengadap PC.
Doktor : Awak tidak merokok n minum arak kan?
Aku : Aha ...memang takde...
Doktor : Ok Soleh...Hasil dari pemeriksaan darah dan x ray, kami dapati ada jangkitan pada paru2 awak...(sambil bawak gi tengok x ray aku) hitam dibawah paru2 sebelah kiri awak, kemungkinan besar awak menghidap Broncitis.....jadi awak perlu datang lagi sekali pada 18hb untuk pemeriksaan lanjut...Mungkin juga penyakit ini datang lepas awak menghidap Asthma..ini kerana jika seorg penghidap asthma itu melakukan kerja berat...paru2 mungkin gagal untuk berfungsi seperti biasa...awak mungkin terlalu penat melakukan sesuatu..seperti berlari atau lain2..dari situ mengakibatkan paru2 gagal berfungsi.jadi awak akan sakit dada dan darah akan kluar dari batuk dan muntah awak...jadi disini saya nasihatkan jangan melakukan aktiviti yang mungkin buat anda rasa penat..sebab saya risau paru2 awak akan terus gagal berfungsi...
Aku : (tekun mendengar...nak nages pun ade..tapi aku senyum jer...)
Doktor : Harap awak datang untuk pemerikasaan lanjut...
Aku : i will (chewah..bercakap omputeh lak aku)

Lepas doktor tu blah...aku terus terfikir...takkan la sebab aku berjalan gi opis tiap2 hari tu leh buatkan paru2 aku gagal berfungsi...urm...

Dalam pukul 5.30 pagi semua dah settle... So nak balik rehat kat rumah la...balik jer rumah aku terus terbongkang...
AdyBudika Blog about lifestyle, food, travel and finance by Ady Budika. Any inquiries: mohd.soleh@yahoo.com

8 Comments

  1. salam
    bro..
    jge diri elok2 k...
    jgn degil2... makan ubat...

    ReplyDelete
  2. A CHEERFUL HEART IS GOOD MEDICINE, BUT A CRUSHED SPIRIT DRIES UP THE BONES

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum..semoga ady seoleh cepat sembuh ya..ameen

    ReplyDelete
  4. as'salam ~ jaga kesihatan tue tau :)

    ReplyDelete
  5. dik... semoga cepat sembuh yer...

    ReplyDelete
  6. semoga cepat sembuh ye abg ady..jaga kesihatan..ikut nasihat doktor tu taw.. :)

    ReplyDelete
  7. semoga cepat sembuh...
    jaga kesihatan elok2 ye!

    ReplyDelete
Previous Post Next Post