Sunah Suka Sakura dot com

Saturday, January 15, 2011

Contest Cintai Alam Sekitar


Tara....
Hari ni entry aku agak unik..selalunya emo2 jer kannn
tapi hari ini bersifat iilmiah yer adik-adik...

teringat masa sekolah menengah..time tu aku tak pandai sangat nak guna internet..kalau tak tentu maklumat terlalu cepat aku peroleh...
"tajuk karangan kita hari ini - cara-cara menjaga alam sekitar"
masih teringat lagi suara cikgu Zakeri..cikgu bahasa melayu aku tu..ehheeh

memandangakn ada contest berkenaan ini...Aku kasi isi2 penting je k..adik2 kene karang untuk jadikan karangan yang lengkap k...

Langkah kalau kita nak kekalkan alam sekitar kita dari tercemar...


1.mulakan dari rumah...mak ayah kena ajaq anak depa jaga alam sekita, beratapa pentingnya alam sekitaq..

2.Undang2 tu penting..pastikan undang2 digubal dan ada perlaksanaanya.. sapa cemarkan alam sekitar wajib kena hukum... (sapa2 merokok tu pun skang dah kena hukuman kannnn)

3. Kilang itu penting untuk menjana ekonomi..tapi....pastikan aktiviti yang dijalankan itu jgn sampai mencemarkan alam..buat ja kilang tu jauh sikit dari la dari penempatan...sistem buangan die biarlah sistematik kannnnn...

4. Peranan media massa.. Orang sekarang nie banyak terdedah dengan media...haaa..nak elakkan dari terus tercemar?? kena sebarkan maklumat kepada masyarakat melalui medium2 ni la.. macam kontest nie pun salah satunya..heheh..kita ada radio, tv, internet, surat khabaq..semua leh gunapakai...

5. Kitar semula...tak semua barang terpakai tu tak berguna..kitar semula!! itu kan lebey baik...kannnn



Panjat gunung Broga semata2 nak attach pic kat peraduan ini..hehehe


5 comments:

Mohd Fitri said...

semoga berjaya dengan entri anda ini ya. jom lihat pertandingan dari saya pula.

http://gedungrasa.blogspot.com/2011/01/pertandingan-apa-itu-kitar-semula.html

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara
Salam Sebuah persahabatan....
Terima kasih atas kembara ziarah maya”

moga ade respon yang baik diantara blog yerr

AdyBudika said...

thanks both of you :)

AMMAR YASIR said...

Terima kasih sebab join

*47!k@# said...

wahh..ady dah tercalon dlm top 10..semoga ada luck utk menang ye! :)