Sunah Suka Sakura dot com

Wednesday, April 6, 2011

Resepi Serawa Durian dan Berita gembira yang perlu dikongsi!!!

Terpengaruh dengan sifu aku..Akhirnya aku telah keluar membeli dua biji durian untuk dijadikan santapan petang aku.. Dah lama tak makan serawa durian neh..Dulu kat kampung jr aku makan..sejak pindah ke k.l neh aku tak pernah makan pun serawa durian..mujur mat ada kongsi resepi untuk aku buat petang ini..rasanya..umphhhhh..sedap gak..mybe rupanya buruk..tapi rasanya melatop...

Sebelum aku nak kongsikan apa yang telah mat kongsi dengan aku...Nak berkongsi kegembiraan bersama2 dengan semua... Salah seorang blogger kita telah berbadan dua...waaaa....jangan tak percaya..dah dua bulan keyh...TAHNIAH buat beliau....

Ok, masa untuk masak lak!!!

Resepi ini adalah milik Mat Gebu...untuk maklumat lanjut sila singgah ---> SINI


BAHAN KUAH SERAWA :
1 biji durian, keluarkan isinya
1 liter santan
1 ketul gula melaka, hiris halus*
1/2 cawan gula pasir*
1 helai daun pandan, disimpul*
2 cawan air*(*disatukan, masak dengan api kecil hingga gula larut, tapis dan ketepikan)
1 helai daun pandan, disimpul
1 camca besar tepung gandum*
3 camca besar air*(*dikacau rata2)
Secubit garam
Gula, jika perlu

*Gula merah, air dan daun pandan dijerang didalam periuk


CARA MENYEDIAKAN:
Dalam periuk, satukan santan, gula merah, durian dan jerang atas api hingga mendidih, guna api perlahan. Masukkan secubit garam untuk bagi rasa lemak.
*satukan bahan2 diatas api yang sederhana

 Biar mendidih perlahan, rasa dan jika kurang manis tambah sedikit lagi gula. Tuang bancuhan tepung gandum dan masak 2 - 3 minit lagi hingga kuah pekat. Matikan api.


Selamat mencuba!!!


Thanks Mat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

.



16 comments:

aDisH.sHidA said...

terliur walau x suka doyan yang dah x jad doyan...sapa tu sapa tu

cik Suka Suki@Atikah Latiff said...

alah baru cakap pasal durian tadi. !! nakkkk

Zulfikar Hazri said...

lapornyeeeee......

Sunah Mohammad said...

gulppp...awak, justify ye awak...ahahaha~

aDisH.sHidA said...

sunah bhsa diri dengan sapa awak nie...pk jap bila plak sunah tukar pngln abg nie

c-tea said...

apesal ady punye pekat sikit dari mat..hehe...tapi nmpk sedap lah...gurlllp

Sunah Mohammad said...

kak shida, kita kene fleksibel...hahahaha~

nora amila ghazali said...

waaaa sedap!! lama tak makan..

Si GaJus!!! said...

aku hantu doyann!!! best...

Tasha said...

wah....untung sunah kalau kawin dnegan ady nnt ek. kalau sunah malas masak. ady masakkan pula

Miss Ran said...

haha sunah ni rajin mengecek typo ngn justify..adeh2

faisal said...

sedapnya nak pula dicicah dengan roti sambil tengok tv...

http://faisalapardi.com/

Ummi said...

Uwaaaaaaaaaaaaaa...kejisssnya en3...terus senak perut rasa! Macam keguguran jek....hahahahahahha

aizamia3 said...

oh.. kenapalah pagi aku bau durian.. cis.. dua blog cite pasal durian.. kembang kempis menahan nafas...

oksigen plzzz.. kihkihkih...

mynameismy said...

err serawa tu ape?? adek badek bubur ke?

yaya said...

glurrp! sedapnye! wlpn sy x suke buah derian 2 sndr. :)