Sunah Suka Sakura dot com

Monday, May 23, 2011

Resepi Agar-agar Manik Urai Terkejut!!!!

Balik keje, tengok nasik yang Ady masak bersama lauk sudah habis, lapar la jugak.. Tak sangka lak begitu cepat habisnya makanan yang ady masak.. Keje budak rumah la neh. Sengaja masak nasik banyak, namun tetap habis.. Nama pun makanan kan? hehehehe.

Sebab terlalu lapar, maka tangan nie pun belek2 apa yang ada kat dapur tu. terjumpa manik urai yg pernah Ady beli masa nak buat donut dulu. Ada agar-agar gak. So terlintas lak nak buat agar-agar campur manik urai itu. Nak call Mat Gebu tanye, tapi dah terlalu lewat.. 4pagi kot.. hehehe

So kita tengok apa yang terjadi dengan resepi terkejut ini:

Yang ada warna pelik kat atas tu adalah hasil manik urai yang Ady taburkan kedalam acuan. (Ady sebenrnya takde acuan untuk benda-benda macam ni, tapi alang-alang Ady pernah simpan tudung aiskrim MCD, so Ady jadikan sebagai acuan agar-agar Ady kali ini. Heheheh


Yang binting-bintik merah tu pulak adalah warna yang terhasil apabila manik urai yg berwarna merah dimasukkan, yang lain2 manik urai tenggelam kedasar, tapi die tinggalkan warna merah sebagai tompok-tompok.


Bahan-bahan :
Agar-agar satu pek (20gram).
1400ml air
Perisa Sirap
Susu Tepung
Gula
Manik Urai.


Cara menyediakan :
  • Didihkan agar-agar(20gram) sampai larut didalam 1200ml air. Setelah itu, masukkan perisa sirap dan gula kedalamnya.. Kacau hingga larut.
  • Seterusnya masukkan susu tepung dan kacau hingga larut
  • Biarkan hingga mendidih dan larut
  • Bila dah larut, kita boleh tuang kedalam acuan.
  • Taburkan manik urai kedalam acuan.
  • Bila sudah beku, leh potong dah makan..
  • Tuang, kedalam bekas.. tunggu sehingga beku.


SElamat mencuba!!! Mudah jer!!





6 comments:

Sis-Lin said...

bagusnyaaaa ko Ady...
Ko jenis pemakan ek? sbb rajin masak dan memasak bebagai....:)

Bagus22222...menantu ;ilihan ramai ni..heheheh

shida anwar said...

rajinnya lah budak (budak ke?..dah boleh jadi bapak budak) Ady ni..

Sunah Mohammad said...

pandainyeee.... :)

aDisH.sHidA said...

ady sudah2 msak tu..lain le kalau anta ke kedah skit

Rai said...

amboi..sakan memasak..hehe..

secret reciper ada babi

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

mudah dan sedap kan ady?wahh LM nak buat gak la.ada lagi manik urai tu..simpan lama2 nnt terbuang lak.tq ady..