Sunah Suka Sakura dot com

Thursday, July 14, 2011

Bandung... Pengalamanku [ Hari Kedua ]

Sebelum tu... Dah belek Pengalaman hari pertama?? Belum??? Ada kat ----> SINI

Bangun awal pagi... Sebab kat sini kan cepat cerah... Hhehehehehe.. Bangun jer terus mandi... Rajin lak mandi sejak sampai Bandung neh.. Hehhehe...Lepas siap-siap, terus gi bfast... Dewan makan depan jer bilik.. So bukak jer pintu bilik.. Leh terus sental semua makanan dengan banyaknya.. Heheheheheheh

Dan inilah yang dijadikan menu untuk sarapan.. Hhehehehehe

Gelagat orang ramai berebut untuk mendapatkan sarapan


apa tah namanya.. ada kacang, serunding, macam emping tu gak...


roti...


nasik goreng


daging ayammmmm


tomato bakar


salad keyhhh


buah2an

Lepas tu terus ke lobi.. Sebab janji dengan Pak Wawan pukul 9pagi untuk gerak pusing-pusing.. ehhhhh.. pusing-pusing kurang sesuai digunakan di Indonesia.. Sebab maksudnya pening..Ahahahaahah...

So inilah destinasi kami yang pertama :)  Tangkuban Perahu. Sepanjang perjalanan kami disajikan dengan permandangan yang agak dingin.. Sekitarnya agak tenang... Jalan berbukit ini kadang2 kelihatan agak berbahaya dengan selekoh tajamnya.... Dan apa yang menarik perhatian disepanjang perjalanan adalah, begitu ramai orang menjual arnab ditepi-tepi jalan... Dan sate-sate arnab turut dijual.. Di Indonesia arnab dipanggil kelinci ya pak :P

Kelinci yang dijual disepanjang jalan menuju ke Tangkuban Perahu

Tiba disana, kami agak terkejut dengan kehadiran ramai penjual yg bertindak menyerbu kedatangan kami.. Menjual dengan pelbagai barangan yang menarik.. Ada jugak barang yang amat menarik perhatian... Namun keadaan penjual yang sangat2 memeningkan membuat kami tidak jadi membeli.. Hehehehehee...So terus saja berjalan memerhati sekitar Tangkuban Perahu ini.


bergambar di papan tanda tankuban perahu..hehehe.. dengan abg mie..


Gerai menjual barangan cenderahati


Boneka


Angklung


Beginilah keadaan penjual jalanan di Tangkuban perahu

Tangkuban perahu adalah kawasan gunung berapi yang sudah tidak aktif, namun ada jugak yang masih aktif di sekitarnya... Kami tidak pergi ke tempat kawasan aktif itu sebab kalau dah aktif ni.. risau gak kalau2 tibe2 die meletus kan.. Ahahahah... sebenrnya malas nak jalan gi sana :P

So kalau nak tengok keadaan macam mana gunung berapi yang Ady maksudkan, leh play video dibawah :)


Selepas lebih kurang sejam lebih menikmati pemandangan tangkuban Perahu ini, kami terus bertindak gerak untuk ke Trans Studio... Waaaa.... Inilah tempat yang paling ingin kami pergi.. Sebab macam-macam yang dah kami dengar pasal salah satu taman tema indoor terbesar dunia ini.. Perjalanan dari Tangkuban Perahu ke Trans Studio mengambil masa lebih kurang sejam... 

Tiba di Trans Studio, Ya Ampunnnnnnnnnnnnnnnn... Kok orangnya rame banget??? kaunter banyak dibuka, namun semua kaunter berbaris yang amat panjang... Rasa terkilan lak... Kalau berbaris jugak, dah sah2 kat dalam nanti masa nak main game die pun kene berbaris yang amat panjang jugak.. So dengan berat hati ambik keputusan untuk tidak masuk.. Hadoi... Lain kali kene datang bandung lagi khas untuk masuk Trans studio neh.. Huhuuhhuhuuh....

Semua kaunter yang dibuka sangat2 penuh..Tak dapat nak baris pun..Hadoi

Jadi sebab ada masa terluang, So kami ambik keputusan untuk pusing-pusing sekitar Bandung... Sempat la jugak rakam geagat penduduk sekitar Pekan Bandung ini..

Sian pakcik neh


Menurut Pak Wawan, ibu bapa inilah yg menyuruh anak-anak mereka mengemis.. mereka tunggu ditepi jalan untuk memungut hasil kutipan


Penjual surat khabar


pengangkut barang


Menurut Pak Wawan lagi, Majoriti peminta sedekah adalah meraka yang bukan aslinya Bandung

Nantikan Entri hari terakhir!






19 comments:

Sis-Lin said...

wawawa...seronok banget tgk kamu...sampai pusing mata membacanya..heheh

Bila lah aku nk sampai Bandung ni..huhuhuhu

eila said...

seronok kan gi bandung rasa cam nak gi lagi ler nk shopping hehe....

Si kOtAk HaTi said...

wah....ady pegi jugak kat tman wisata alam ek??? mcm y ade kt entry sy mse join ole2 dri london ari tu..hehe
nice je!!! best2!! (^_^)

Iffah Afeefah said...

sungguh romantik suara nye...

tk dgr sgt

Sunah Sakura said...

awak nampak demokkk... :p

Ieka Luvika said...

waaa..nak pegi indo juga!!! :)

Sari Yusa Ibrahim said...

hehehe.. akak dah bagi petua pun kena serbu jugak ke kat tangkuban parahu, hahahaha...

Laaaaaaa.. tulah yg katanya ralat kat trans studio tu ya, spatutnya lps mandi pagi tadi, takyah bfast, trus gi beratur kat trans studio. Kalau takpun buat style mr bean, letak selimut ngan bantal siap2 dari semalam, hahahaha

cik pulau said...

waduh2...
gimana neh..
mengapaen kamoo ngak beli sama sy itu angklung..
cantek bangat dehh...

hahaha

Syarifah Nornazrah Al Yahya said...

bestnya baca cerita ke bandung ni, ntah bila ada rezeki ke sana. baca cerita pasal penjual yg menyerbu, teringat cerita pekerja kt tmpt naz keje, pun cerita yg sama...ohh, dia mmg berasal dari indo :)

Along Usop said...

umang aih.. sakan ko ady..
ahahahaha.. :P

nulhazwany abdul malik said...

dah lama gila tak jumpa angklung :))

Citarasa Rinduan said...

sebenarnya masa kak nak buat entry ttg hadiah tu..

kak dah singgah sini..
dan nak beritahu..

perniaga sana mmg pandai mengunakan kepakaran mereka..

terserlah dari gambaran yang ady syer..

PS: mcm blogger sis lin.. kak ayu teringin nak kesana juga

~..Lesung Batu..~ said...

hahahaa~ ina setuju ngan kak sunah~~muahahaha larikkk =p

Mohd Khairi Khadzir said...

menarik! klau boleh 1 hari nnt nk pg sane jgk! ..huhu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

sepanjang bukit tu mmg byk jual kelinci..comel2.tp rimas la kat tangkuban parahu tu.dah la kita bawa anak...ramai lak penjualdok kejar sana sini..aduhh

IMANSHAH said...

terkenang tiga tahun lepas

zuwaidah said...

seronok banget seh....lainkali kalau nak masuk trans studio...biar aje booking awal2 yaaaaa

tomato said...

waaaa err ternampak tomato bakar . sedap tak ? ^^

kemain seronok .. ole2 ! ;p

Anonymous said...

Niceee..wait till u go Phuket..romantis