Sunah Suka Sakura dot com

Sunday, August 14, 2011

Agar-agar Milo Bersusu Sesuci Ramadhan

Haaa.... cepat senyum ramai-ramai... Senyum lagiiiiii... Dan senyum lagi.... Haa... macam tu la.. Senyum baca tajuk kan?? Best kan tajuknya...?? Aahahahhaah...

Ok, last minit planning... Kawan cakap nak datang berbuka kat rumah.. Takde idea nak wat ape.. Mula2 cadang nak buat kek batik.. Tapi bila fikir2 balik.. Rasa malas lak..Tapi bahan-bahan untuk buat kek batik dah dibeli.. Terlintas secara automatik nak buat agar-agar milo.. Terus call Sifu Masakan aku.. Mat Gebu... So die berikan aku resepi ini...

Agar-agar Milo Bersusu Sesuci Ramadhan 
Mungkin bentuknya tidak begitu meyakinkan.. Namun alhamdulillah rasanya leh gak kena pada tekak ni..hehehehe


Bahan-bahan :
  • 20gram agar-agar
  • Air
  • Gula
  • Milo
  • Susu


Cara Menyediakan :

Bahagikan agar-agar kepada dua.. ( 10 gram setiap satu )
10 gram agar-agar digunakan untuk dibuat agar-agar milo dan 10 gram lagi dibuat agar-agar susu. kemudian agar-agar ini akan disatukan..

1- masukkan 10gram agar-agar kedalam periuk bersama 3 cawan air dan 1 cawan gula
2- Setelah agar-agar cair, masukkan milo dan biarkan sehingga mendidih
3- Tuang kedalam bekas dan biarkan beku seketika.

4- Setelah agar-agar milo yang dibuat tadi hampir beku. Masukkan selebihnya agar-agar kedalam periuk.
5- Kali ini masukkan bersama susu dan gula.
6- Biarkan agar-agar larut bersama gula dan susu
7- Setelah mendidih, tuang kedalam agar-agar milo yang hampir beku tadi.
8- Petua berguna dari Mat Gebu, toreh sikit permukaan agar2 milo sebelum agar2 susu dituang keatasnya. Ini adalah untuk memastikan agar-agar ini bercantum dengan sempurna :)
9- Siap!!!! 




13 comments:

laskar pelangi said...

Haishhhh! kasi terliur dah pepagi ni...nanti blh cuba resepi nie=)

Panggil aku Han said...

boleh try time berbuka nnt :D
huhu..

p/s: err..-_-" berbuka lmbt lg kn??

Cik Rose Cute said...

cam sedap jer hihihi sis copy ya...nak buat nanti..

FaKArePa!n said...

x pernah plak makan agar2 milo ni..

Iffah Afeefah said...

mmg terliur

mpak sedap je

grrr

abg ady bukak restorn pas ni

kalahkan slera skura kah3

IBU GEBU said...

sekali imbas macam kuih talam pun ada... 2 kali imbas dah mcm batu bata dinding kat rumah akak... hahaha (ketawa sambil nangis)

mas saari said...

sedapnya!

Mat Gebu said...

Ady..u really make me proud!!..orang lain geli..pi lah mabuk..kann...

cik pulau said...

fullamak abg ady..
ada kelassss....

AdyBudika said...

ahahahahahahahaaha

Cik Eka said...

fuh sedapnya.untungla berguru ngan pakcikmatgebu

aimie amalina said...

sodaaaap ni..molek jek..hihihi =)

IBU GEBU said...

apakah ady boleh terima gurauan ini? klu x leh kakak mintak maaf dari ady serta semua kaum kerabat yang sewaktu dengannya