Sunah Suka Sakura dot com

Saturday, June 9, 2012

Tragedi Rumahku Terbakar - Perkongsian Dari Adikku...

Jam 11.30 malam... Aku masih di office.. Sri Pentas... Bunyi sms masuk.. Aku bukak...num baru ade hantar sms berbunyi "Rumah ayah terbakar" ....Aku terfikir... ayah siapa? mustahil ayah aku... salah number kot... Tibe2.. aku dapat panggilan dari akak aku ... Ya Allah... Memang rumah aku di kampung terbakar... Hati aku jadi tak tenang.. saat tu aku cuma bayangkan kedua ibubapa aku dan juga dua adik aku yang masih bersekolah.. yang makin merisaukan, mak aku ada sakit lutut... 

Tapi aku ada juga tanggujawab keje.... Aku teruskan keje aku malam itu sehingga tamat.. Sepanjang aku bersiaran langsung, aku tak henti2 belek hdset ditangan aku.... Ramai orang kampung aku  menghantar mesej di facebook aku  yang mana tidak tahu contact number aku.. Aku jadi makin tak tenang.. Namun aku masih berdoa agar tiada apa yang buruk berlaku...

Sesudah kejeku tamat... aku terus menelefon kembali akak aku.. dia sudah otw pulang ke kampung halaman..  Aku telefon pula ayah n mak aku.. tak berangkat... Aku akui selama ini aku jarang menghubungi ahli keluarga aku... Namun malam itu hati ini tak tidak tenang sehingga aku menelefon lebih dari 10 kali...

Akhirnya mak menjawab panggilan aku.... Mak cuma mampu berkata "semua dah terbakar... Kebakaran bermula dari bilik Soleh di tingkat atas rumah" 

Aku rasa lega dapat mendengar suara mak.. Tapi... aku masih harus teruskan keje pada jam 6 pagi... Aku nekad untuk balik ke kampung  selepas keje...  

6 pagi.. aku kembali ke office...meneruskan bidang tugas aku dengan rasa agak tidak tenang... Tepat jam 8 pagi aku mendapat panggilan dari bos aku.. Die menyuruh aku balik ke rumah dan bersiap untuk pulang ke kampung.. Dia yang akan mengantar aku ke lapangan terbang Subang.. Thanks bos sebab banyak membantu aku disaat seperti ini...

Aku tiba di kampung pada jam 3 petang... Saat itu masih ada van bomba yang melakukan kaji selidik mengenai punca kebakaran... Ramai juga orang yang hadir.... 

Rasa sayu singgah di hati aku melihat rumah yang sejak kecil menjadi tempat aku berteduh kini rentung... Terlintas juga kenangan aku kene pukul, aku kene kejar, aku kene denda di rumah ini... Kenangan manis lagilah tak dapat aku lupakan di rumah ini...Rumah yang meninggalkan banyak memori dalam hidup aku...  

Tempat yang menyimpan pelbagai memori kini hangus dijilat api...

Aku banyak diamkan diri... berjalan melihat sekeliling rumah... Tak pasti apa yang aku cari... Aku terhenti kat satu ruang..ruang tamu rumahku yang kini rentung... Tempat dimana kami sekeluarga pernah bergaduh merebut remote tv untuk menonton rancangan tv kegemaran masing2... Tiada lagi ruang itu....

Ruang tamu... tapi kini tiada lagi gelak tawa disini...

Tiba-tiba ayah tegur aku dari belakang... Dengan wajah cukup tenang... berkata... "Soleh... Bulan depan kita nak puasa dah Soleh"  Aku diam.. Air mata aku cuba tahan dari mengalir... Aku taknak ayah nampak air mata aku... Aku genggam tangan erat2.. Aku pejam mata.. Namun...Air mata tetap menitis.... 

Aku tahu Ayah cukup kuat untuk menghadapi semua ini.. Tapi aku juga tahu, jauh dlubuk hati dia... Dia merasa cukup sedih melihat rumah yang dia bina sedikit demi sedikit kini musnah... Aku tak mahu nampak lemah didepan dia... Aku terus mencari adik aku..  Alhamdulillah.. kedua-dua adik aku selamat.. cuma wajah sugul tergambar diwajah mereka....

Ayah dan mak aku dihujani dengan pelbagai pertanyaan dari orang yang datang melawat... Jadi aku biarkan mereka.. Aku pergi dapatkan adik aku... Aku bertanyakan mengenai punca kebakaran... Adik lelaki aku yang berumur 11 tahun menceritakan apa yang terjadi dari apa yang dialaminya...

"Masa tu Ijan kat bilik dah... Ijan dengar bunyi orang tengah naik turun tangga rumah... Ijan nampak Ayah tengah naik turun rumah dengan baldi... Ijan nampak api banyak kat atas rumah... Ijan tak tau nak tolong apa... Ijan terus lari keluar rumah...Nak bagitau Abg Musa (jiran sebelah rumah-jarak lebih kurang 300meter dari rumah)... Tapi pintu pagar rumah kita dah kunci... Ijan panjat gak pagar tu... Lari dalam gelap pegi rumah abg musa... Mujur Abg Musa ada.... Bila Ijan sampai rumah balik... Api dah marak... Nampak Mak ngan Kak dok depan rumah... Ijan tak boleh buat apa... Leh tengok ja..."  - Adikku Syukrizan Ahmad 

Adik perempuan aku pula banyak berdiam diri dari berkata-kata.. sesekali dia menyampuk... "Kak tak tau apa yg kak buat..."

Tapi apa yang aku tahu.. Adik perempuan aku dengan berani masuk kedalam rumah mengambil kawan karib dia.. Tizzy... Kucing yang menjadi teman bual dia... dan juga dia mengangkat anak2 kucing yang lain yang baru dilahirkan oleh kucing yang tidak bertuan...

Namun aku masih ingin dengar apa yang sebenarnya terjadi dari ayahku sendiri...

Dibawah ada selitkan sedikit gambar2 yang sempat diambil T.T

Tiada lagi ruang tamu tempat kami sekeluarga bergurau senda..

Sayu hatiku...

Rumah yang kini cuma berbumbungkan langit T.T

Dimanakah bilik aku yang aku simpan pelbagai dokumen2 rasmi aku? tiada lagi sijil kenangan sekolahku...

 Ayah bersama adik2 Giat Mara.. yang membantu membersihkan sisa kebakaran

Rumah selepas dicuci adik-adik giat mara.. Terima kasih..

Dengan rasa rendah diri.. aku ucapkan jutaan terima kasih buat semua yang banyak membantu sepanjang aku mengharungi semua ini.. Rakan sepejabat, rakan blogger, orang kampung, rakan-rakan.. semua yang banyak membantu... jasa kalian takkan mungkin aku lupakan.. Insyaallah.. Aminnn
 



53 comments:

Iffah Afeefah said...

sebak

takley komen pape

T_T

eddy syrol said...

semoga terus tabah... InsyaAllah akan diganti dengan sesuatu yg diluar dugaan kita

iLa VaNiLLa said...

apa yg telah jadi sebnrnyew? penyebab kebakran? sebab short circuit ke?

*keberanian adik perempuan selamatkan haiwan.

qasehraihan said...

sebak baca ni ady..huhu..
semoga terus tabah..
setiap org diberi ujian yang berlainan..tabah ye kawan..

Muslimah Optimis said...

rasa sedih.. tabah ye abanga dy dan keluarga.. Allah uji sebab Allah sayang.. insyaAllah mungkin ada sesuatu yang lebih baik Allah nak bagi sebab tu Allah tarik nikmat yang satu lagi.. Sabar ye abang ady..

AMMAR YASIR said...

Ady.. Nasib kita sama. Hanya yang mengalami sahaja tahu mcm mana perasaan bila rumah terbakar. Sangat sayu bila baca kisah ni

Geng Lepak said...

WIth the hope, everything will be okay soon. InsyaAllah, Allah maha mengetahui, pasti ada hikmah yang tersimpan di sebaliknya. Semoga tabah menghadapi dugaan ini.

hafiz hafizol said...

ady bawak banyak bersabar

Tidiey said...

sebak baca...serius..tahan je air mata drpd gugur.... :(

Tidiey said...

sebak...tahan je air mata dr gugur... :(

man yusoef said...

semoga abang ady tabah yea..nak tahu sgt sebab kebakaran apa..

MOHD HANIFF said...

Sedihnya saya baca...

Sabar ya uncle...

nora amila ghazali said...

sedihh.. tak pernah alami.. tapi apa2 pon hope abg ady sekeluarga tabah yer.. :)

Cik Z@i Pen@nG said...

penah alami rumah rosak dipukul ribut masa hari raya...
tak tau nak komen macam mana...cuma yang merasainya yang tau...moga tabah mengharunginya...

Sis Lin said...

Innalilah'jiun...
Salam takziah sekali lagi Ady..

Sungguh tak terkata, sejujurnya nak tel, nak sms, nak whatsapp, nak BB kau nak bertanyakan hal ini tapi rasa hati ni berat nak menaip dan bersuara, sebab aku tau kau sedang bersedih..dan akan pasti lagi aku akan turut menangis bila mendengar suara kau...

Kau kena kuat, tabah dan bg semangat kat dri kau juga keluarga untuk terus meneruskan hidup yg mendatang, itu semua ujian drNya..kita kena terima Qada' dan Qadarnya...aku tau Soleh boleh!

Byk2 bersabar ye Ady..
Apa yg ku hulurkan ikhlas dr 'HambaAllah'..

laskar pelangi said...

moga tabah menghadapi dugaan Allah. ada hikmah disebalik kejadian.

Qistina Syahirah said...

hello,i'm so sorry to you and your family about that incident. Hope everyone is okay. Be strong ya. :)

Qistina Syahirah said...

hello,i'm so sorry to hear about the incident. Hope your family okay. Be strong ya. :)

Ida Firdausi said...

sebak baca ni entri ni..
dah tak taw nak cakap ape..
semoga terus tabah ye sahabat...

shida anwar said...

doa dari jauh harap ady dan keluarga kuat mental dan fizikal..

aima said...

takziah, semoga allah akan gantikan kehilangan itu sebaik baiknya....
turut simpati

Rozuan Ismail said...

sabar ady. tak leh komen lebih2. hati sedih baca.

Norasiah Nasir said...

Sabar Ady, kuatkan semangat.

azema azrienie said...

Sebak bile baca...ya-allah kau tabahkn hati ady utk mengharungi dugaan ini..x sabar nk tau ape punca kebakaran umah ady...

Mohd Khairi Khadzir said...

salam takziah utk keluarga abg ady..alhmdulilllah semua ahli keluarga selamat & kucing2 tu pn slmt... harap2 lepas ni boleh truskn kehidupn mcm biasa & yg pnting kne kuat smgt >_< jgn nanges2 ... huuuu

farizulanuarmurad said...

d bnyakkan bsabar,,ALLAH xkan uji umat dia klau Dia x syang,,,,,,

farizulanuarmurad said...

d bnyakkan bsabar,,ALLAH xkan uji umat dia klau Dia x syang,,,,,,

maszull said...

assalamualaikum ady....sedihnya sabar yer semua dugaan itu ada hikmahnya...:)

Miss Anis said...

bykkan bersabar.....

Sally Yatiey said...

Sabar ye. Semoga terus tabah menghadapi dugaan-Nya :)

Cik Kamoo said...

SEDIH....TAPI SEMOGA AWAK TABAH. UJIAN ALLAH PD HAMBANYA YG MAMPU UTK MENANGGUNG. BERSABARLAH

Syarifah Nornazrah Al Yahya said...

sebak baca entry ni. sabar ye Ady, Allah sayangkan umatnya. InsyaAllah benda yg hilang, akan diganti dengan yang lebih baik. Takziah dari naz.

Anonymous said...

Semoga Abang Ady sekeluarga tabah menempuhi ujian ini...

onie said...

semoga abg ady dan sekeluarga tabah mengharungi kehidupan yang baru .... :'(

Maya said...

Salam takziah Ady, speechless betul lepas baca entry ni. Sabar tau Ady ! Kuatkan semangat..

Zaza Ridzlan said...

sabar ya abg ady..

misshannajr said...

semoga terus tabah menerima dugaan seberat ini saudara...Allah takkan menguji hambaNya jika ia diluar kemampuan mereka..pasti ada hikmah semua ni :)

IBU GEBU said...

catatan ini bakal menjadi lembaran sejarah dalam kamus hidup Ady dan keluarga, kenanglah saat2 sedih, saat2 jatuh untuk menjadikan kita lebih kuat lagi... percaya ketentuan Allah dan segala perancangannya pasti ada hikmah, salam takziah dari kakak...

aDisH.sHidA said...

sebak n sedih....

Cik Sara said...

Takziah abg adi atas apa yang berlaku..
Semoga terus tabah..
(T____T)

kiera'sakura said...

kira doakan abg ady terus kuat,,, sebak baca xblh nk ckap pe lagi

efa nur said...

tabah ya abg ady..
setiap yg berlaku pasti ada hikmah..
smoga Allah beri ganjaran yg lebih baik lagi lps nie buat abg ady sekeluarga...

fyna said...

salam abg ady. fyna jarang komen kat blog abg ady. cuma jadi silent reader je. semoga abg ady dan keluarga tabah hadapi segala muhibah. apa yang berlaku ada hikmahnya. semoga abg ady pun jadi kayu kekuatan utk family abg ady.

Si GaJus said...

ady, tabahkan ati yer....

aizamia3 said...

moga kuat dan sabar serta tabah dalam menghadapi dugaan ini..

Ieka Luvika said...

Abg ady, tabah tau :'(

MaiRa QuEeN said...

dugaan Allah..hope abg ady kuat..

Cik Eka said...

semoga keluarga abg ady tabah menghadapi semua ini...

norinaomar said...

Innalillah..semoga kuat ye Ady

Ummi said...

Innalillah...Semoga kemurungan dan kedukaan akan berganti ceria hendaknya nanti.. Hanya Dia yang tahu hikmah di sebalik segala dugaan ini...Moga Ady dan keluarga banyak2 bersabar yeaa.. akak tumpang sedih...

shera haifa said...

Ya Allah kuatkanlah hati mereka.. Sesunguhnye disebalik setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.. amin

zuwaidah said...

moga tabah ya...sedih juga akak baca nih. moga ada hikmah di sebaliknya.

shahjiehan said...

sabar bro... allah nak uji dan nak gantikan sesuatu yang lebih baik