Trip Kota Kinabalu - Pulau Sapi, Pulau Manukan, Pulau Mamutik

Sambungan dari entri ----> INI

SARAPAN
1 July 2012, Hari kedua di Kota Kinabalu... Bangun awal pagi.. Terus mencari sarapan... Apa yang aku ambik untuk sarapan? seperti gambar dibawah... 

Ni sarapan milik Bert

Aku punya sarapan... Diet okey...

BERTEMU RAKAN BLOGGER - ROSMINA SAMIN
Hari ni aku dah plan dengan seorang rakan blogger untuk pergi kepulau.. Kali ni aku harapkan dia yang merancang aktiviti aku hari ini.. Kami cuma kenal kat blog n facebook jer sebelum ini. Kira ni pertama kali nak berjumpa la..  

So lepas jer bfast aku ngan Bert terus jalan kaki kluar menuju ke Jeselton Point.. Bert cepat ingat jalan.. so aku ikot die jer.. heheheheeh... Sesambil jalan ke jeti tu, aku ade jeling air pantai sekitar pekan Kota Kinabalu, serius aku tak sangka.. airnya jernih dan leh nampak ikan berenang2.. Tak sangka lak walaupun dekat pekan, namun airnya masih bersih.. Teruja lak tengok.

Dalam jam 9pagi rakan blogger call ... Errr... diorg dah tunggu kat jeti.. jadi aku dengan Bert terus jalan cepat2.. menuju ke Jeti... Maka bertemulah buat pertama kali dengan Rosmina dan juga rakan serumahnya Siti.
Akhirnya jumpe jugak dengan Blogger ini - Rosmina


PENGEMBARAAN BERMULA
Dalam jam 9.30 pagi kami berempat menuju ke Pulau Mamutik, Pulau pertama yang kami singgah.. Sepanjang perjalanan kami dihidangkan dengan suasana yang amat indah.. Teruja aku dengan keindahan yang amat didepan mata aku.. Bagi seorang yang amat sukakan suasana pantai, aku terasa begitu puas dengan apa yang ada didepan mata aku.

Kawan Rosmina terangkan perjalanan aktiviti untuk hari ini. Dia cakap, semua bermula dari Jeti Jesselton. Kemudian akan menuju ke Pulau Mamutik, seterusnya ke Pulau Manukan untuk aktiviti Snorkling dan berakhir di Pulau Sapi untuk BBQ dan jungle tracking.

Jesselton Point..Tempat kami ambik boat menuju ke beberapa pulau

PULAU MANUKAN
Aku tak perasan lak berapa lama aku di atas boat.. tup tup dah sampai pulau Manukan... Kat sini aku turun untuk melihat keindahan pulaunya... Sangat indah.. aku teruja dengan semua yang ada disitu.. Airnya, ikannya, pasirnya....

Kat sini kami melakukan aktiviti snorkling.. Memang aku snorkling tak ingat dunia la maksudnya.. hehehee

Ikan nampak dengan jelas sebab air laut yang amat jernih dan bersih

Kami sudah tiba di Pulau Manukan

Tukar baju dan terus terjun laut!!!

Satu kawasan dan tawan.... beralih ke kawasan lain lak.

Belum puas menyelam.. Siti panggil naik sebab die nak bawak gi Pulau Sapi pulak...Alaaaaa siti ni saje tau!!!!! So terus la bergegas naik untuk kepulau Sapi. 


PULAU SAPI
Jadi kami pun menuju pula ke Pulau Sapi... Sampai saje sane... errrrr... aku tergamam!!!!!! Pantainya lebih cantik dari yang terdapat di Pulau Manukan!!!!. Aku tak cakap banyak... Aku terus terjun jer dalam pantai kat situ.. Makan ke tak ker aku letak num 3.. heheheh.. janji aku leh tengok hidupan kat laut Pulau Sapi pulak..

Hidupan kat Pantai Pulau Sapi lebih banyak compare Pulau Manukan.. Terumbu dia juga lebih cantik dan banyak.. Aku berenang jauh jugak untuk melihat keindahan dasar laut Pulau Sapi..Sangat best.

Bersama Rosmina 

Kegembiraan jelas terpancar okey!!! LOMPAT!!!

Sekali lagi siti panggil naik..

Siti panggil naik makan.. Err... Alamak!!! aku tak sempat ambik gambar makanan lak!! sebab terlalu teruja dengan keindahan alam semulajadi kat Pulau Sapi neh.. Sampai benda lain aku tak ambik post dah.. heheheh

Lepas makan Siti ngan Rosmina ajak gi Jungle tracking lak..

JUNGLE TRACKING
Siti ngan Rosmina ajak tracking... So kami perlukan seorang Tour Guide kalo nak masuk hutan... Siti yang kuat pengaruh terus menggunakan pengaruhnya untuk mengajak Nizam (tour guide) untuk uturt serta :)

Maka bermulalah pula aktiviti tracking kami!

Kene ikot anak panah jer murid-murid

Akhirnya kami tiba di Point E... point atas puncak bukit yang indah!

Bergambar kenangan bersama Nizam

Dari atas tu leh tengok macam2... Lensa kamera aku tertarik dengan parasiling :)

Nizam, Siti, Rosmina, Ady :P

LINTAH LAUT YANG BESAR
Semasa turun dari tracking, kami singgah di satu kawasan yang amat cantik.. Saja masuk ke dalam airnya... Errr... penuh dengan ibu gamat ini.. Sekali tengok macam lintah.. geli pun ade... Errr... tapi aku beranikan diri untuk pegang menatang itu dengan penuh machonya :)

Rosmina cakap die nak masak lemak..

aku dapat lintah yang besar ok

Aku suka lihat pokok yang terbalik tu...

aku lebih suka batu tu... rasa macam ada org design lak.. Tapi batu tu terbentuk akibat ombak dan angin

Gambar hasil tangan Rosmina.. cool

SELAMAT TINGGAL PULAU
Jam dah menunjukkan jam 3.30petang.. masa untuk kami balik. siap2 dan terus menuju ke boat untuk balik... Yang pasti aku amat berpuas hati untuk trip hari kedua aku ini.. aku cadangkan kepada semua yang datang Kota Kinabalu untuk pergi ke Pulau sapi jika ingin merasai keindahan pantai semulajadi yang indah :)

Selamat tinggal

Suasana kat Jeti Pulau Sapi.. Risau roboh jer jeti tu.. uhuhuhuh.. Ramai sangat

Boat yang menunggu untuk membawa penumpang balik

Suasana di Jeti Pulau Sapi

Maka dengan itu tamatlah aktiviti pulau yang telah dibantu oleh rosmina dan juga rakannya siti... Aku amat berpuas hati untuk aktiviti pulau ini.. Rasa terharu pulak dengan layanan first class yang aku terima dari Diorg berdua serta pihak pulau... 5 bintang aku kasi untuk trip pulau ini :)

Lepas balik dari pulau aku gi mane lak eh??? Nantikan entri seterusnya :)

AdyBudika Blog about lifestyle, food, travel and finance by Ady Budika. Any inquiries: mohd.soleh@yahoo.com

12 Comments

  1. best pula pemandangan kat pulau sapi...tapi errr..mana cerita pulau mamutik ady? seronok smpai tak smpat ambik gmbr ke? heee.

    klu nk tgk batu2 camtu..next time gi sabah, kena gi tips of borneo..kat Kudat. batu2 mcm tu byk dpt kat sana...sngt best.

    ReplyDelete
  2. best nya....tatau la bila dapat pergi laut dan pantai....

    eh jangan lupa FM shda erk

    ReplyDelete
  3. Naz... Fikir boleh jumpa hari tu... :)
    Ady... Next plan pegi Pulau Mabul lagi...confirm Ady tak nak balik punya!... Jom!!!!!

    ReplyDelete
  4. kalao tahu bro trn kk nak juga suh bro belanja hehehe...

    ReplyDelete
  5. rosmina : huhu, ujung minggu naz plak yg tak dpt join. rugi...rugi...dengar2 dpt harga murah plak gi 3 pulau tu. sobsob, kita gather kat sini jak la len kali. heee

    ReplyDelete
  6. bestnyer...saya pun baru balik dari manukan island :)

    ReplyDelete
  7. ceitt..diet konon..tp siyes nmpak best giler..

    CREATIVE, ARTISTIK, GEORGEOUS, ADORABLE, FASHINABLE,OWESOME clik sini : Konspirasi Blogger Kreative 2012
    Jiwa daku sedang berperang

    ReplyDelete
  8. nice entry. Bln 5 lepas saya pon turut melawat ketiga-tiga pulau. Tapi saya tidak mengikuti jungle trekking sebaliknya mencuba seawalking di Pulau Sapi. In term of snorkelling, saya lebih suka pemandangan dalam air di pulau-pulau sekitar Semporna iaitu di bawah Tun Sakaran Dandai Marine Park seperti Mabul, Kapalai atau Bohey Dulang. Airnya amat jernih berbanding pulau-pulau di sekitar Kota Kinabalu.

    ReplyDelete
  9. wahh..bestnyee pulau sapi tu yerr...saya akan ke sana lusa (khamis 12 July 2012) tak sabar btul nak g snorkling kat situ..tp kami belum dapat contact untuk kereta sewa lg..yg boleh bg harga berpatutan...

    ReplyDelete
  10. Interesting...I went pulau manukan only..dont have time on other pulau...anywY thanx for info...

    shriganeshthavarajah.blogspot.com

    ReplyDelete
  11. salam. bro, can u give siti's email? or rosmina's? nak gi sana on 7/6/14. hope she/they can give us a bit more info :)

    ReplyDelete
Previous Post Next Post