Trip Kota Kinabalu With BFF (Tempat dan Makanan Di Kota Kinabalu) Day 1

Tanggal 12 April 2013, aku bersama teman rapat aku telah merancang satu percutian ke Kota Kinabalu, Sabah. So nak share sikit pasal percutian kali ini.

Bersama BFF.
Tahun lepas aku dah datang Kota kinabalu (Trip Kota Kinabalu Tahun Lepas), tapi itu tahun lepas punya cerita. Tahun lepas sebab menang peraduan, tahun ini pula aku datang menggunakan modal sendiri dan bersama rakan-rakan baik aku. Kali ini percutian aku ditemani oleh Zulmat, Allan n Epul. Lama gak la plan semua ni, sebab waktu keje yang tak same.. Alhamdulillah akhirnya dapat gak berkumpul dan keluar bercuti bersama-sama.

Kat airport...  Bersama Zulmat, Epul, Allan

Tiba Di Kota Kinabalu.
Alhamdulillah, akhirnya kami tiba di Kota Kinabalu selepas penerbangan selama 2 jam lebih. Yang lebih mengembirakan, kali ni rakan blogger NASZ, sudi untuk jemput kami di terminal.

Nasz jemput dan hantar kami ke Apartment yang telah kami booking :) Thanks NASZ. Sebenarnya NASZ takut kami2 ni kene culik kat sini.. ahahahahahaha.. sebab tu NASZ sanggup datang jemput :P

Bersama NASZ si driver wanita

Api-api Apartment.
Sepanjang 3 hari di Kota Kinabalu kami bersepakat untuk menginap di apartment dua bilik di Api api centre.  Api api centre ini terletak di tengah pekan Kota Kinabalu. Apartment ini lengkap dengan dua bilik, ruang tamu yang dilengkapi sofa dan tv serta astro, Dapur yang dilengkapi dengan peralatan memasak, mesin basuh dan lain-lain.

Apartment yang bersih dan lengkap

Dah sampai tu masing-masing ambik masa untuk rehatkan diri buat seketika sebelum kelua makan malam... Untuk makan malam ini kami memilih Nasik Ayam Singapore yang terletak dibawah apartment saja :)

Nasik goreng dan juga nasi ayam singapore

Pasar Malam Sinsuran.
Sesambil makan sesambil juga sms rakan blogger - Eddy. Mula-mula ingatkan Eddy cuma main2 yang dia sudi untuk temankan kami untuk pusing Kota Kinabalu malam ini, tup tup die betol2 sampai didepan tempat makan malam kami.. Terkejut.

Kami naik kete Eddy die nak bawak pegi ke Pasar Malam Sinsuran. Kat situ terdapat pelbagai barangan hasil Kota Kinabalu.. seperti mutiara, kraftangan, baju, collegen, dan lain-lain...

Bersama Eddy memilih collegen.

Kami tak shopping sakan lagi malam pertama kat sini, sebab masih ada banyak masa untuk pusing pusing selepas ini :)

Murtabak Kota Kinabalu.
Sebelum aku nak datang sini, ada ramai juga rakan FB yang mencadangkan aku supaya merasa murtabak disini. Jadi aku bertanyakan Eddy, die terus bawak masuk Pasar Philipines dan misi mencari murtabak bermula.

Jalan punya jalan, akhirnya jumpe jugak.. so kami pun makan laaaaaaaa.. sedap.... tak aku lebih suka murtabak yang kat Melake.. eheheheh..So lepas ni korang try murtabak Melake lak k.

Murtabak Kota Kinabalu

Menikmati Murtabak dan juga Terang Bulan

Setelah makan dan makan, kami meneruskan perjalanan.. menuju ke Pantai Tanjung Aru.

Jeruk Tanjung Aru.
Meluncur laju menuju Tanjung Aru, sepanjang perjalanan aku asyik nak tengok langit, tapi langit malam hari tak seindah langit disiang hari. Sesambil tu tanye juga kat si Eddy apa yang menarik di Tanjung Aru. Die cakap jeruk kat Tanjung Aru best...

Errrr... nape dalam banyak2 Eddy cakap jeruk yang best? So aku nak sangat cuba jeruk yang die maksudkan.. Sebab setahu aku semua jeruk same jer :P

Setiba di Tanjung Aru, perkara pertama yang aku cari adalah jeruk.. Ok, aku akui jeruk disini agak lain.. Hheheeheh.. sedap gak!!!!

Jeruk disini ada rasa pedas juga :)

lepak lebih kurang sejam dan kami terus balik ke apartment.

Birthday Zulmat.
Sebenarnya tujuan aku ke Kota Kinabalu kali ni adalah untuk meraikan birthday rakan baik aku yang sorang neh.. zulmat namanya..

Nak dijadikan cerita, akibat terlalu leka pusing kota Kinabalu, aku akhirnya terlupe untuk beli kek sempena birthday Zulmat!!! DEM!!! bila dah ingat, time tu dah jam 11malam.. So kedai mesti dah tutup.. Apa pun sambutan harus diteruskan.. Aku terus kekedai dibawah apartment untuk mencari kedai 24 jam.. Alhamdulillah, ada jugak kedai yang masih dibuka... Cari punya cari, cuma ada kek cawan jer.. aahahahah.. boleh la dari takde kan....

So sambutan hari lahir Zulmat diteruskan berbekalkan kek cawan yang comel! :P

Birthdayboy :P

Bersama birthdayboy :)

Harap perhubungan akan kekal hingga ke akhir hayat.. Insyaallah

Aku tunggu lilin yang dipasang atas kek sehingga padam, barulah aku masuk tido... Sebab esok kami akan bangun pagi untuk berjumpe lagi dengan seorang rakan Blogger untuk melakukan aktiviti pulau!!!

Hari sudah larut malam, lilin hampir terpadam.. Masa untuk tido... ZZzzzzzZZZzZZZZ

Sambungan ---> DISINI

AdyBudika Blog about lifestyle, food, travel and finance by Ady Budika. Any inquiries: mohd.soleh@yahoo.com

11 Comments

1. wahh I will be in KK too on december.. and may I know where is murtabak melaka.. dah setahun dok melaka ni. nak tau gak belah mana murtabak tu.. hehe

2. Wahhh, enjoy giler... Seyes tak nyesal join kali ni ^^

3. seronok jenjalan...nt klu dtg sabah lg...cari la saya...sy berada d kaki gunung kinabalu

4. Eddy tu duk Sabah ke? Hahaha.. baru tau.
    Si Allan tu mmg suka senyum tutup mulut kan.. :p

5. Salam.. Anything kalau nak pergi Sabah boleh contact saya... sms/whatsapp 0143575096. :)

6. Salam.. kalau datang KK atau perlukan homestay, kereta or package, boleh contact saya.. 0143575096.

7. SALAM KALAU MAU KE KK PERLUKAN KERETA SEWA, HOMESTAY, PAKEJ. PLEASE CONTACT SAYA 0143575096