Sunah Suka Sakura dot com

Saturday, September 27, 2014

Jalan-Jalan Ipoh - Part 2 "Kellie's Castle Berhantu" Pengalamanku

Jika sebelum ini aku ada kongsi sedikit mengenai pengalaman aku mencari 7 Mural di sekitar Bandar Ipoh Lama (Entri Ini ---> Ipoh Part 1). Kali ni nak share pulak pengalaman yang aku di Kellie's Castle.

Jujurnya inilah kali pertama menjejak kaki ke Istana yang dikatakan berhantu ini. Sedikit teruja untuk masuk dan melihat sendiri. Tapi aku lebih teruja untuk melihat suasana istana lama dan bukannya fikirkan mengenai cerita-cerita hantu yang lebih menaikkan nama istana ini.

Kellie's Castle ini dah dibina lebih 100 tahun yang lalu, iaitu pada tahun 1905. Tak yah la aku nak cerita pasal sejarah pembinaan istana ini k.. Cuma nak share sikit pasal pengalaman yang aku lalui.

Melangkah masuk ke perkarangan istana, kami kena bayar duit untuk masuk. EH!!! Aku tak tau lak berapa bayaran yang dikenakan.. Sebab Tony yang tolong bayarkan..errr.. Rasanya rm5 untuk orang dewasa..

Sebelum ini aku ada jugak la terbaca dan tengok kat NTV7 pasal cerita-cerita berhantu yang pernah terjadi di istana ini.. Antaranya, hantu Helen(Anak perempuan) berlegar memakai blous biru dengan rambutnya yang kerinting, Hantu William berlegar di tingkat dua istana yang dikatakan sentiasa menjaga istana miliknya,  Pengawal Istana tanpa kaki yg terbang mengawal istana, Hantu diladang kuda berkeliaran dan banyak lagi.

Aku yakin kebanyakkan yang datang di siang hari ke Istana ini seperti aku hanyalah untuk mengambil gambar disekitar istana dan bukanlah untuk merasai pengalaman berhatu. Kerna jika untuk merasai pengalaman berhantu, mereka akan datang pada malam hari.

Memandangkan matlamat aku adalah untuk merakamkan kenangan bergambar, jadi apa kata biar gambar kat bawah pulak yang bercerita. :P


   
Tiba di Kellie's Castle. 

  
Kellie's Castle, Tersimpan pelbagai cerita misteri

Jay dah keluarkan monopodnya untuk aktiviti mengambil gambar. Aku dan Tony pula gigih menyiapkan DSLR sambil memilih sudut untuk mengambil gambar

 
Tetap menjadi tumpuan walaupun dihujani dengan  cerita seram.

Balkoni Serambi Hantu. Papan tanda di istana ini banyak menerangkan kejadian-kejadian yang pernah berlaku di sekitar istana. Jadi ambil masa untuk membaca apa yang tersembunyi disesuatu sudut istana ini.

 
Aku bersama Tony di laluan dimana William dikatakan berulang alik tika malam tiba.

 
Kami panjat istana hingga kepuncaknya :P

Jay yang tak pernah berenggang dengan campro miliknya


Setelah merayau-rayau sekitar kawasan istana, Tony membawa kami ke bahagian tepi istana. Dimana terletaknya bilik pengawal. Di bilik pengawal inilah dikatakan terlihat kelibat pengawal istana tanpa kaki terbang merayau-rayau menjaga kediaman William ini. Semasa di sini, kami menghadapi satu masalah yang agak pelik. Campro milik Jay gagal berfungsi. Yang anehnya, jika ambik gambar di bahagian lain istana, campro itu berfungsi la pulak kan.. Jadi kami keluarkan pula dslr dan meneruskan aktiviti mengambil gambar.. Heheheheheheh...

 
Setelah mencuba beberapa kali untuk ambik gambar di bilik pengawal, Jay tidak juga berjaya mengambilnya menggunakan campro miliknya..

Akhirnya kami mengambil gambar dibahagian bilik pengawal menggunakan DSLR milik Tony setelah campro milik Jay tidak berfungsi

Setelah penat berlegar-legar sambil mengambil gambar, kami pun balik.. haaaa .. simple tak cerita aku? ahhahaahahha... Nak tau lebih jelas, apa kata pakat-pakat kita pi Istana Kellie ini.. Terpegun dengan senibina yang terdapat disini.. 

Kalau ada peluang, aku akan datang lagi kesini. Insyaalah...
















Thursday, September 25, 2014

Jalan-Jalan Ipoh - Part 1 "Misi Mencari 7 Mural Karya Ernest"

Setelah sekian lama tak menaip entri seakan budak sekolah rendah... Aku akhirnya kembali berkongsi pengalaman percutian aku.. Kali ini aku ingin berkongsi pengalaman bercuti di Ipoh.

16 September 2014, Sempena cuti Hari Malaysia, aku ambik kesempatan untuk kelua dari KL bagi merehatkan otak yang kekadang agak serabai. Idea spontan kali ini di utarakan oleh kawanku Jay Mohd. Merupakan seorang juruterbang Malaysia Airline dan amat minat melancong, terutama dalam meneroka serta menikmati keunikkan juadah makanan tempatan.

Seawal jam 8 pagi kami kelua dengan kereta milik Jay. Menuju ke utara semenanjung.. Yang pasti kali ini aku terpaksa menjadi co-pilot semata mata kerana aku tidak pandai memandu kereta milik Jay.

Tiba di Ipoh, kami menunggu Tony  kenalan rapat Jay. Tony merupakan warga ipoh yang baik hati dan peramah. Kali ini tony sudi untuk bawak kami pusing2 sekitar Ipoh.

Misi pertama kami adalah mencari karya mural yang kini menjadi tarikan Ipoh Lama. Karya yang diilhamkan oleh Ernest Zacharevic memperkenalkan tujuh lukisan mural dinding, sempena projek ‘Art of Oldtown’ dengan kerjasama Majlis Bandaraya Ipoh, di dinding rumah kedai sekitar Pekan Lama Ipoh. Karya ini dipaparkan di tujuh lokasi berbeza di pekan Ipoh.

Ernest bersama salah satu hasil karyanya!

Dengan keazaman yang begitu jitu, kami memulakan misi mencari kesemua tujuh hasil karya yang dimaksudkan.. Nak cite panjang takyah la bro!!! tengok jelah hasil pencarian kami :P

Dibawah disertakan 7 hasil karya Ernest yang berjaya kami temui:

1- Hummingbird

Jay tekun mengambil gambar Hummingbird.


2- Kopi O
Nampak real kan mural Kopi O ni!?


3- 5 Bungkus Kopi O
Nampak kan betapa besarnya lukisan Air Kopi tu berbanding size manusia biasa


4- Paperplane

Aku dan Jay try untuk buat kedudukan tangan seperti budak tu buat.. Tapi tak berjaya :P


5- Girl

Sian adik ni takde sape tolong die untuk ambik sangkar burung itewww..


6- Trishaw

Dalam banyak-banyak lukisan, aku paling suke yang ini!!!
                              

7- Pakcik Old Town Cafe

Besau nauuu lukisan kat bangunan Old Town Cafe ini

Tapi... kekeliruan berlaku, yang mana tidak dapat kami pastikan.. dengan satu lagi karya yang terpampang disekitar Ipoh lama ini.. Karya evolution.. Tak pasti samada ini juga karya dari Ernest ataupun tidak, namun yang pasti ia juga menjadi tarikan kepada peminat seni.

Adakah ini juga hasil karya Ernest?Ade sape tau jawapan?

MISI TERCAPAI!!!!

P/S *Disetiap lukisan terdapat satu papan tanda yang menunjukkan lokasi bagi setiap lukisan yang dihasilkan Ernest.





Tuesday, September 2, 2014

Cabaran 30 Hari : Hari 1 - "5 Fakta Tentang Ady Budika"

Lama tak join aktiviti yang dianjurkan rakan-rakan blogger.. Almaklumlah mood blogging dah sesat entah kemana...  Disamping aku tengah menjalani Cabaran 105 Hari anjuran Celebrity Fitness, kali ni aku nak sahut pula cabaran 30 hari cabaran rakan blogger...  Selama 30 hari ni aku akan buat sehari satu entri mengenai topik yang telah diberikan rakan blogger. Untuk hari pertama aku kene post pic terbaru dan juga 5 fakta tentang aku.. heheheheh.. 

Gambar terbaru aku!


1- Tentang Nama "Ady Budika"
Bukan nama sebenar aku pun... Nama sebenar aku Mohd Soleh Ahmad... Kalo kat instagram pun @Soleh_Ahmad (promote). Nama Ady Budika ni nama sejak zaman sekolah. Nama pena la lebih kurang... Tapi sampai skang kawan-kawan rapat panggil dengan nama "Ady" . 

2- Masih Bujang 3.
Telah mendirikan rumah tangga dengan seorang bloggger jugak. Kenal pun melalui blog jugak. Mula-mula kenal tu tak kenal rupa ok! Tapi myb sebab aku sweets kot.. sebab tu la dia ngorat aku.. Ker aku yang start ngorat dulu eh? Tak ingat lak! eh!!

3- Sikap Yang Unik.
Aku pemarah yang amat.. moody tak tentu arah, kalo aku diam tu maksudnya aku marah la tu.. Suke sentap tak tentu pasal gak.. suke wat org lain geram.. Sikap sentiasa berubah-ubah.. Tapi....aku tau ramai sayang aku.. Gituuuu.... Lagi aku tak suke tengok tv.. sebab aku keje pun dalam dunia tv.. Kalo wayang free aku suke.

4- Aktiviti Kegemaran
Aku suke buat aktiviti yang sihat.. Aku suke jogging... Panjat gunung... Tracking.. Gym... Sape nak gym buddy? jum!!! Tapi.. walaupun selalu join aktiviti sihat.. aku paling tak suka makan sayur berdaun!

5-  60KG dan 161cm
Ramai yang selalu terkeliru dengan gambar2 aku.. Mybe dalam gambar aku nampak tinggi dan sasa.. Padahal tinggi aku cuma 161cm dan berat aku tak cecah 60kg..  Dan selalu dengar org akan kata "Eh.. kecik jer orgnya.. dalam gambar nampak besar" . So biar jelas disini.. Aku ni kerdil jer orgnya... ahahahahahahha

Ok done cabaran pertama!!!! tak sabar nak buat cabaran kedua lak!!!

#kelabbloggerbenashaari #cabaran30hari