Team Building - Membantu Membina Rumah Keluargaku Yang Terbakar [Part 1]

Aku baru menjalani Team building bersama kumpulan yang amat hebat... Team building yang dilakukan di Adeline Villa Gopeng tentunya memberi satu pengalaman yang amat indah... Apa yang paling menarik disitu adalah persekitaran dan juga juadah yang disajikan.. Namun aku lebih terdetik untuk berkongsi apa yang  berlaku pada hari kedua team bulding tersebut...

Hari kedua team building.. Aku sedikit berasa risau... cuak.. gelisah... berdebar... Sebab beberapa orang yang bersama2 melakukan team building akan pergi ke rumah aku di Kedah... Rumah yang dalam bulan lepas terbakar kini ingin di kunjungi... Bermacam-macam bermain di benak fikiran aku...

Dari Villa yang amat indah ini akan bertolak ke Perkampungan yang serba kekurangan.

"Dah la umah aku tu hulu banat, orang kampung memang lain caranya dengan org bandar, rumah aku mungkin agak kotor sebab ada bela lembu, ayam, kucing...macam mana lak dengan layanan keluarga aku yang sememangnya tidak biasa menerima kunjungan ramai, nanti macam mana kalo bahasa rasmi keluarga aku ditututrkan didepan semua yang berkunjung" 

Bermacam-macam bermain di benak fikiran aku....

Namun, Perancangan yang telah di atur oleh Bos aku dan juga dari bahagian sumber manusia media prima tetap diteruskan...

Rasa bersalah singgah dihati apabila beberapa kawan yang masih inginkan rasa gembira dengan aktiviti di Gopeng terpaksa menuju kerumah aku... Dari berada di dalam zon gembira, ke zon yang kurang selesa... Maafkan aku semua yang turut serta ke rumah aku bagi meringankan beban keluarga aku di kampung.

Perjalanan dari Gopeng kerumah aku memakan masa hampir 3 jam... Apabila sampai aku hampir menitiskan air mata bila melihat semua begitu semangat untuk bersama2 membantu mengalihkan batu bata ke tempat yang sepatutnya.. Dalam keadaan yang panas terik... Namun aku tetap paksa diri untuk terus tersenyum.. aku tak mahu kalah pada emosi.. Apa yang aku lihat didepan aku sekarang adalah satu keluarga besar yang smaa2 cuba untuk membina rumahku yang hangus sebulan yang lepas. tiada lagi big bos, tiada lagi manager, tiada lagi senior.... semua kini berada di satu level yang aku tak dapat nak gambarkan... 

Hampir 5 jam lebih tetamu yang sepatutnya dilayan seperti tetamu tetapi kini sedang sama2 membina rumah melalukan pelbagai aktiviti... Dari mengangkut batu bata ke mengecat rumah.. aku rasa agak terkejut bila mereka kini tidak lagi mengganggap rumah yang separuh itu juga seperti rumah mereka.. Mereka dengan yakin mengalihkan, membersihkan, bahagian dalam rumah yg bersepah. Aku agak malu bila mereka bertanya mengenai kabinet rumahky yang hampir musnah'

My Big boss - KIM... Bertungkus lumus mengecat dinding 

Rumah yang akan dibina ini mempunyai sentuhan bos aku.. Sebak rasa dengan apa yang berlaku didepan mata

Pn Aniza turut membina dinding rumah

"Soleh, kalau kita keluarkan kabinet ni boleh ker? ambik barang2 yang dirasakan perlu dan kabinet yang tak leh digunakan ni kita gantikan yang baru" - Kata My Bos.. Adelina :) 

Aku rasa malu dengan segala kondisi rumah aku yang sedemikian... Namun alhamdulillah semua yang datang menolong melihat rumah aku juga seperti rumah mereka.. semua berani membuat keputusan masing-masing bagi melihat rumah itu menjadi lebih elok keadaannnya..

Berehat sebentar.

Sempat juga menyambut birthday Liz yang ke 20 :) walaupun dalam keadaan penuh kekurangan disekeliling

Mungkin banyak yang aku tak terluahkan dengan apa yang terjadi, Namun setiap wajah penat yang tergambar pada wajah setiap yang datang menolong pasti takkan aku lupakan seumur hidup aku.  Untuk hari pertama dirumah aku, terlalu banyak yang telah dilakukan... Tapi itu tidak memadai bagi semua yang datang, mereka ingin lagi kerumah aku keesokkannya.. Errr.... 

Dari kosong, akhirnya terbina dinding rumah aku dan banyak lagi yang diselesaikan didalam rumah

Lewat petang kami semua bergerak ke Pendang Lake Resort untuk berehat dan lelapkan mata kerna esoknya kami akan datang lagi bagi meneruskan aktiviti di rumah aku... 

Tempat kami melepaskan penat lelah...Pendang Lake Resort.


Sedikit perkogsian pasal kejadian rumahku yang terbakar ---> DISINI


*Terharu dengan kesanggupan insan2 yang sudi membantu... Jutaan terima kasih yg mampu aku katakan... 

AdyBudika Blog about lifestyle, food, travel and finance by Ady Budika. Any inquiries: mohd.soleh@yahoo.com

6 Comments

  1. begitula semangat kerjasama sesama rakan...jika kita semua ada semangat tu...apa pun yg menghalang, sure akan dapat ditempuhi. best kn punya rakan2 yg sanggup membantu, kala kita susah..dan kala kita senang? :)

    ReplyDelete
  2. terharu baca entri abg ady nie..
    Alhamdulillah...masih ada insan baik yg sudi membantu..

    setiap yg berlaku pasti ada hikmah :)

    selamat berpuasa abg ady :)

    ReplyDelete
  3. saling bantu membantu itu perlu...

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah...moga ada nilainya bantuan mereka di mata Allah...ameen..

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah. Semoga bantuan mereka dapat meringankan beban

    ReplyDelete
  6. subhanallah.... jika kerjasama perkara susah jadi mudah...

    ReplyDelete
Previous Post Next Post