Patut suke ker tak eh???


Seperti yang telah ditetapkan... Hari ni aku kene jumpe doktor untuk rawatan lanjutan. So dalam pukul 9 sampailah aku di PPUM dengan penuh bertenaga... (walaupun kejap2 aku dah semput). Dah sampai tu aku terus ke unit kecemasan ...Kasi kad temujanji aku berserta kad x ray dada aku...heh heh heh...salah tempat lak :P aku kene x ray kat tempat lain..heheheheh...kat tingkat 1..So bertungkus lumus la aku berlari2 anak menuju tingkat 1...penatnya..hanya Tuhan yang tahu...Dah sampai situ aku terus ambik number giliran..lama la pulak nak kene tunggu...

Tibe2..."Encik Mohd Soleh Bin Ahmad" terdengar nama comelku dipanggil...Errr...habis ape gune number yang aku ambik eh??? Nurse tu terus bawak aku gi scan..sedangkan org lain bukan main lama nak tunggu turn..aku pun beranikan diri bertanya sebab aku rasa ada berlaku ketidakadilan disnini...aku tanye nurse tu nape aku leh terus gi x ray sedangkan org lain bukan main lama tunggu?? nurse tu balas spontan jer... "sebab kad awak ada tanda kat urgent" errr...tu jer??? aku macam nak suh semua pesakit yang tunggu nak x ray tu tanda kat "urgent"jek..heheheh...

Setelah siap x ray....aku terus nak gi jumpe doktor Barveen Siraj yang selalu rawat aku..tetapi...Die tak datang hari ini...So aku akan dapat seorg pakar yang baru...Dr Hairul Hadi Bin Ariff.... Orangnya memang totally beza dengan Doktor yang rawat aku sebelum nie..mana taknya..seorg laki...sorg lagi pompuan :P Dr Hadi lebih ramah dan aku rasa dia memang layak dapat anugerah doktor yang bermotivasi tinggi..hehehe...sampai aku die kasi motivasi..hehehehe...part motivasi tu jap lagi.... so dah jumpe doktor Hadi...aku sekali lagi disuntik kat lengan..aku memang dah bersedia dah untuk part ambik2 darah nie...

So sessi interview antara aku ngan Dr Hadi bermula....

Dr Hadi : Soleh, (sambil pegang tangan aku) hasil apa yang saya tengok dari x ray dan darah awak...saya rasa kesihatan awak bukan bertambah baik..tetapi semakin teruk...
Aku : Eh doktor...kenapa boleh jadi macam tu sedangkan saya rasa badan saya semakin baik???
Dr Hadi : Dari x ray yang kita buat tadi ..nampak seperti ada........(ulasan dari die pasal xray aku...yang nie aku tak leh nak share kot..heheheh)
Aku : doktor jangan main2 doktor..nie pasal kesihatan saya...
Dr Hadi : sebab itu saya awal2 lagi sudah suruh awak kene tabah n bersedia hadapi apa saja kemungkinan kalau berhadapan dengan penyakit yang sukar kita nak kawal..ini bukan macam pasaran saham..senang2 nak ramal..
Aku : Errrrr......(teruskan mendengar)
Dr Hadi : Rawatan sekarang canggih...awak jangan risau..Pasal berat badan awak..Nampaknya susut lagi...
Aku : Tapi selera makan saya ok doktor...
Dr Hadi : takpe kita tengok lagi 3 minggu lepas ini...
(tibe2 die dapat satu panggilan)
Dr Hadi : Saya baru dapat panggilan pasal awak soleh...Awak berminat tak untuk bersama seorg Prof dan Pakar untuk bersama2 menghantar mesej kesihatan paru2??
Aku : Gelak2 kecil..nie main2 ker ape ni? ( rasa macam glamour lak - meghantar mesej kesihatan paru2..macam duta tuh)
Dr Hadi : Betul2...kalau awak berminat...esok awak datang sini pukul 8pagi...Prof itu akan terangkan tugas kamu..
(teruskan berbual pasal pemeriksaan aku dan tahap kesihatan aku yang terkini)

Setelah tamat perbualan....Ada dua kesimpulan yang aku buat...

1- Dapat berita kurang baik dimana aku punya tahap kesihatan bukan bertambah baik..tapi bertambah teruk...
2- Ada gak berita baik....Aku akan jadi jurucakap untuk menyampaikan mesej kesihatan paru2..ahahahahahahaha..kira2 aku jadi model la..siap dapat bayaran tuh!!!

Tapi...sejujurnya...dari lubuk hati aku....Hati aku menagis teresak2...Aku sedih ...sangat2 sedih... aku macam dah tak tertanggung apa yang aku tanggung sekarang... Air mata yang aku tahan sejak berjumpa doktor aku bawak balik kerumah...tutup saja pintu bilik..air mata ini mengalir...aku tak faham..kenapa selepas aku usaha macam2 nak lawan penyakit ni...tapi kesihatan aku makin teruk??? Ya Allah...kenapa kau berikan aku senyuman palsu ini...untuk dipamerkan kepada khayalak ramai?? aku sudah tidak mampu tersenyum Ya Allah.... Tapi haruskah aku menangis meraih simpati ??? kerna aku tahu aku bukan jenis seorg yang suka timbulkan kesedihan dihati org lain...

Soleh!!!! sudah...hari nie biarkan saja berlalu!!! Esok masih ada untuk teruskan amanah dan tanggungjawab yang diberikan... Aku tak risau sebab aku rasa ramai yang berada kat belakang aku disaat aku perlukan... Sayang semua!!!!!!!
AdyBudika Blog about lifestyle, food, travel and finance by Ady Budika. Any inquiries: mohd.soleh@yahoo.com

21 Comments

  1. life is not a bed of roses...thats right...take one day at a time...

    ReplyDelete
  2. bertabah la atas segala dugaan..we also love u ady..

    btw ape tajuk lagu nih..sape nyanyi?best la..

    ReplyDelete
  3. ★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★
    buat pembaca blog kami
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★

    Salam kunjungan salam ziarah…. Thanks kerana berkongsi story pada kami. Salam sebuah persahabatan salam satu perkenalan dari blog kami... Moga kami mendapat maklum balas dan respont yang baik dari blog anda...


    eeeemmmm ... moga kita terus tabah... Allah itew jua maha mengetahui

    ReplyDelete
  4. ady,

    bersabarlah.. tiada kata yang mampu saya ucapkan, untuk meringankan beban yang awak tanggung.. saya sendiri tak mampu nak menahan titis air mata.. kuatkanlah semangat awak.. hanya awak yang mampu, dgn berkat doa kepadaNya.. Allah itu Maha Adil.. pasti ini yang terbaik, jika itu suratan qada' dan qadarNya.. sabarlah ady..

    *hug*

    ReplyDelete
  5. bersabarlah tempuhi segala dugaan-Nya,,
    smoge abg ady tabah menghadapi smue nie..
    slagi boleh ikhtiar, truskan...
    berusaha untuk hidup..
    mayb nie ujian dr Allah.. anggap nie smue kifarah utk dosa2 lepas..

    ReplyDelete
  6. dude..i cried after i read ur story..im sorry to hear wht hhpened to u..i dont know how u actually felt coz im nt in that situation..but i do hope that u get well soon n keep believing in urself..
    anyway when r u gnna update ur blog..i missing it..

    ReplyDelete
  7. http://mawarmerahharum.blogspot.com/December 27, 2010 at 4:01 PM

    ady...moga Allah pjgkan umur Ady...jgn sedih2 n stress ye...

    ReplyDelete
  8. semoga tabah dan shantek selamanya

    ReplyDelete
  9. Yo mana episode selanjutnya..hang dh sembuh ke???? Bimbang kat hang T_T

    ReplyDelete
  10. :) thanks semua..doa kalian yang menyembuhkan aku..thanks...

    ReplyDelete
  11. saje blogwalking :)
    doakn utk kesihatan kamo :)

    ReplyDelete
  12. slm bro..dtg dari blog ba,ingat kan entry terkini pasal paru2 tu men2 sampailah baca entry ni.bro,bnyak2 bawa bersabar ok,jga kshtan baik2..insyallah allah ada sellu bersama kta,janji kita kuatkan semnngt tau..percaya dgn allah,semua penykit yang allah trunkan ada penwarnya kecuali mati.cuma kita perlu berusaha untuk mencarinya.... SY follow bro,harapan lepas ni kita dpt jumpa lagi..amin3,sy doakan bro sht2 je ok,lagu ni buat sdih la,kalau sedih maybe kita tak punyai kekuatan,pandangan sy bgus bri tukar lagu rancak ckit..baru ada smnagat...support bro dari belakang..salam broo

    ReplyDelete
  13. thanks..huhuhuuh...dah follow gak..blog nie kadang2 saya jadikan medium untuk luahkan rasa sedih dan untuk muhasabah diri :)

    ReplyDelete
  14. sabar lah ok.. saya pun tak tau nak cakap apa.. x pernah mengalami semua ni.. orang yang pernah merasa ja yang benar2 paham..

    ReplyDelete
  15. Tersentuh baca kisah ni..hanya simpati yg dapat dihulur, harap awak akan terus tabah hadapi dugaan ini.

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum saudara ady,tersentuh hati saya membaca kisah awak. Tak terungkap dek kata-kata. Sabarlah wahai saudaraku. Saya doakan awak supaya sembuh dan sihat walafiat.

    ReplyDelete
  17. abang soleh saya yang tua sekarang da semakin ok kan? :)

    jaga kesihatan...

    (dari blog wooferstorm..)

    ReplyDelete
  18. siyes wat sy tingat kt ex yg salu kne wat check up cm awk ni........

    anyway..semoga awk sembuh..aminn

    ReplyDelete
  19. sedihnya baca kisah abg aby nie..
    semoga Allah beri kesihatan yg lebih baik buat abg ady ye lepas nie...sabar ye abg ady sayangg....

    sob~sob~sobb..sedihh :((

    ReplyDelete
  20. baru tahu sejarah kesihatn ady...

    moga ady semakin pulih dan segera sembuh :)

    ReplyDelete
Previous Post Next Post