Andai Air Mata Ini Berbicara....


Ku semai rasa gembira,
gelak tawa,
bahagia......

Namun...
andai air mata ini singgah dan ingin berbicara....
aku akan biarkan gelak tawa ini,
menemaninya...
"jangan kau gugur air mata...
walaupun setitis cuma"

Kesakitan...
jangan kau paksa air mata ini untuk gugur...
aku lagi sakit jika lihat org melihat
air mata ini..
biarlah aku tanggung semua ini...
hatiku cukup kuat
untuk menyimpanmu kesakitanku...

Tapi....
air mata ini tetap mengalir...
aku sakit...
sakitku tak tertanggung....
saat ini aku berterima kasih padamu air mataku...
kerana titisan jernih di pipiku ini
menenangkan gelodak dalam jiwa...

Air mata,
aku izinkan kau singgah kali ini..
aku izinkan kau menyapa hatiku
aku izinkan kau berlinang dikelopak mataku
aku izinkan kau basahkan alisku
namun.....kenapa ianya terus mengalir tanpa henti?


Andai kata air mata ini,
dapat aku gantikan dengan
sedikit senyuman dari
org yang aku sayang
akan aku hadiahkan ia...
biarlah kering...
biarlah aku buta...
biarlah aku merasa hiba...


namun aku tahu...
air mata ini pasti akan
mengundang rasa sedih
di mata insan yang memandang...
kerisauan menjelma...
dan mungkin,
air mata ini akan menyebabkan
air mata dia turut mengalir...

oleh itu...
aku merayu...
hati, akal, kekuatan...
tolonglah halang air mata ini dari mengalir...
biarlah senyuman yang sentiasa mekar dibibirku..
walaupun ia lesu...
AdyBudika Blog about lifestyle, food, travel and finance by Ady Budika. Any inquiries: mohd.soleh@yahoo.com

7 Comments

  1. aku lebih suka air mata dr sebuah senyuman palsu.. :) sbb air mata dtg dr hati yg ikhlas..!

    ReplyDelete
  2. Aida....kadang2 aku terlalu nak jaga hati org..kadang2 aku terlalu nak sakitkan hati org..taoi air mata susah untuk aku pamerkan...
    Waty... :) air mata setiap insan itu ada alasan yg tersendiri...

    ReplyDelete
  3. salam..

    air mata anugerah tuhan...

    **follow ur blog..***46

    ReplyDelete
  4. everyone have their own mask tu put on in various occasions. sedihnye. cekal kn hati.

    ReplyDelete
  5. dan kite nampak air mata itu hari tu abang....Allah...Allah...

    ReplyDelete
Previous Post Next Post