Sunah Suka Sakura dot com

Thursday, January 20, 2011

Aku dan hadiah paru-paru sempena hari lahirku....


Tadi....sebelum aku nak lelapkan mata...ada panggilan dari kamu

Kamu : Paru-paru abg dah ok?
Aku : Dah ok...
Kamu : Dah tak sakit?
Aku : tak sakit dah...
Kamu : (seakan terfikir)
Aku : (berfikir jua)


senyap seketika....

Kamu : Abg...paru2 leh tukar tak??
Aku : (aku diam)
Kamu : bertanya sekali lagi...
Aku : tak leh....
Kamu : Errrr....nape tak leh eh?
Aku : (dapat mengagak apa yang akan dikatakan kalau topik ini berlarutan)



Awak,
abang faham ape yang cuba kamu sampaikan.... Tapi abg tak perlu semua itu...abg tak perlukan ape2 untuk hadiah hari lahir kali ini...cukup la doa ikhlas dari kamu...Abg faham kalau topik paru2 ini berlarutan kamu mesti akan kata "Abang...saya tiada ape yang mampu untuk saya berikan pada hari lahir abg...kalau boleh saya nak gantikan paru-paru ini kedada abg..." tapi abg takkan biarkan kata2 itu terlafaz dari bibir kamu... Abang tahu kamu terlalu sayangkan abg...apa yang ada sekarang ini sudah cukup abg bersyukur..mempunyai seorang insan yang sanggup jadi tempat abg luahkan tika suka dan duka...

Awak,
Abang mintak maaf kalau keadaan abg yg sebegini menjadi satu beban dan penyiksaaan kepada kamu..percayalah..tak pernah terlintas untuk membiarkan kamu menggalas bebanan ini bersama...namun semua ini hampir berada dipenghujung...Abg berdoa moga kebahagiaan sentiasa bersamamu..

Kamu : Abg kalau saya masak abg nak makan ker??
Aku : Nanti abg makan kalau kamu masak...
Kamu : (seakan nak menangis...)
Aku : nanti abg makan kalau kamu masak...
Kamu : Terima kasih abg...


Awak,
Abg tahu..fikiran kamu terganggu dengan hadiah yang ingin kamu berikan pada hari lahir abg...Tapi Abang tak mahukan semua itu...Jgn pandang segala yang telah abg berikan selama ini..kerana semua itu datangnya ikhlas dari hati ini..bukan untuk dibalas...Cukuplah jika hari lahir untuk tahun ini kamu hadiahkan abg dengan senyuman dan tiada lagi tangisan dalam kelopak matamu...Abg cukup tersentuh jika melihat air mata itu mengalir dari mata kamu...abg tahu seringkali abg merisaukan kamu...menyusahkan hidup kamu...membuatkan kamu rasa tersisih...Abg mintak maaf....

Awak,
Walaupun kamu belum ucapkan "SELAMAT HARI LAHIR" namun...dalam hati abg amat berterima kasih kerana terlalu banyak pengorbanan dan susah payah kamu menjaga abg selama ini...terima kasih...Abg hargai semua itu...

Abang tak perlukan paru2 kamu untuk hadiah hari lahir ini...cukuplah sekuntum senyuman iklhas dari bibirmu....



63 comments:

sepatubunga said...

ady...ni cite sendiri ke? sayu je wani baca...

AdyBudika said...

aha wani..wish me birthday then..hehehe..today is my birthday 21 january

Anonymous said...

banyak kan bersabar... kerana semua tu bukan ketentuan dari kita... semua nya ketentuan dari Maha Pencipta... berdoa dan terus berdoa.... nescaya Dia akan makbulkan...
sempena hari lahir ni... didoakan agar saudara dikurniakan keberkatan, sihat tubuh badan, lebih ceria, lebih bersemangat, buka lembaran baru sempena hari ulang tahun mu... ku doakan agar diri saudara sentiasa berada di bawah rahmat dariNya...

iniialahaku said...

hepi besday bro...

hans said...

ini kisah kamu ker?
ada masalah paru - paru?
sedih pula aku baca kisah nih...
apa2pun insyaallah Allah tu maha penyayang...
jika betul kamu ada masalah ini moga akan ada yang sudi membantu
apa2pun selamat haru lahir buat kamu yer

AdyBudika said...

terima kasih...aku doakn untuk semua umut....insyaallah

Ekinn Zhareef said...

bawak bersabar ya. setiap kejadian ada hikmah nya :P banyakkan berdoa yer.

E F F A R I N I said...

Kuatkan semangat!

arep_lockermonth said...

hi..salam kenal! sy follow blog kamo!
follow me back k kalau sudi!

http://myamigosspace.blogspot.com/

Ct Arina said...

salam kenal. saye dari blog abg ben. sgt2 sayu saye bace n3 ni. d iringi pulak dgn lagu blog ni yg sedih. serius sy seolah rase betapa sayunye hati awk & isteri. d hari lahir awk ni, saye doakan semoga sakit awk sembuh supaye awk dpt terus jage isteri awak hingga hujung nyawa.mudah mudahan. amin =(

Awangku Johan said...

Salam ziarah dan salam perkenalan.. sayunya lagu blog ni.. oleh itu saya hadir ke blog ini tuk menambah followers kamu.. mai la singgah blog saya n follow skali ek

Syeeda Sobbihi said...

soleh, saya harap awak tabah dgn dugaan yang awak hadapi ni. semoga kesihatan awak bertambah baik dari hari ke hari.jangan putus asa! setiap penyakit, mesti ada ubatnya kan? happy birthday :)

Zue Cancer said...

oppsss!!!happy birthday ya pada kamu =)may ALLAH bless u...

cik niza said...

sayu hati bile bace cite ni..
semoge awk akan sembuh..banyak kan berdoa dan cube iktiar sesuatu..dah iktiar bru la bertawakal..
epy besday utk awk..semoge sihat selalu dan berbahagia di samping orang tersayang..:)

p/s: sy dr blog abg ben ashaari..de entry khas utk anda dr beliau
http://www.benashaari.com/2011/01/entri-pilihan-malam-ini_21.html

Zue Cancer said...

assalamualaikum..sy doakan yang terbaik...awak sgt pandai bekarya. keep it up all the best

SyedMuzzamir said...

=( sedih

shida anwar said...

Selamat hari Lahir...
moga tabah sentiasa menghadapi dugaan...walau seperit mana Insya Allah...ingatlah Tuhan tidak akan menguji hamba Nya dgn ujian yg tidak mampu untuk ditanggung...

Brilliant Marjan said...

salam...

tersentuh hati baca.moga dengan ulang tahun kelahiran ini, anda tetap tabah dan sabar..insyaAllah ada ganjarannya..

whitecappuccino said...

Salam..Happy birthday to You..may Allah answer your prayer

Izzlorna said...

Slm..slmt hr lahir ya :)
kuatkn smgt...may Allah bless u always...amiinnn...

atiEy_[azHa] said...

sedeynyeeeeee... sweet sangat!

aima in luv said...

slm hari lahir..
salam perkenalan....

Sunah Mohammad said...

salam hari lahir..moga segalanya dipermudahkan Allah untuk kamu~

Alal Yaakub | PM said...

sob..sob..tersentuh aku..
semoga segala yang dijalani dlm kehidupan dipermudahkan Allah n selamat hari lahir.. :)

yad'z said...

nice one..... slmt hari lahir... pengorbanan uh lah rencah kebahagian dalam alam perkahwinan...^^

awEEN said...

salam..hepi bfday... sedih la bace entry ni..take care ok..

aNa d'sKoDenG said...

sedey plak memalam ni...

apapon..

hepi besday..mg diberi kesihatan yg baik berpanjangan..amin..

udin said...

huhu.. sob3x.. selamat hari tarikh lahir utk tuan belog ini.. huhuhu.. sob3x..

FaKArePa!n said...

selamat hari lahir bro.. semoga dikurniakan kesihatan yang baik. oleh- NYA.. btw.. singgah follow sini

amie... said...

uhukhuk....

selamat hari lahir...

semoga Allah sentiasa lindungi kamu... =)

AdyBudika said...

terjaga dari tido yang sekejap..errrr....mengapa begitu ramai singgah blog yg usang ini??? errr...thanks Bro Ben...errr...tak terucap....Ady doakan kalian juga...kerana apa yang terjadi ada hikmahnya

suri solehah said...

kalau ini cerita betul..saya doakan..kamu sentiasa tabah dalam kehidupan..kalau ada musibah anggaplah itu satu ujian dariNya..kerana Dia akanmengangkat martabat orang yang sabar

princeduyong said...

selamat hari lahir...

AMMAR YASIR said...

sedihnya,,,,,,

syuwai said...

bestnya..

sungguh touching!

Epy Ain said...

sgt touching..
when i noe its ur real story..
nothing much to say just.. be strong ;)

alynn M said...

T___________________T

puteri ain said...

kuatkan semangat and be strong

::nuRuLaDHar:: said...

ouwhh sedey..~~ huhu

btw. folow kamu ye.. =)

Lelaki Ini said...

adeyh!
cerita awak sndiri kew??
sedeyh nyew!
xmo tension2 tow!
hadapi semua dgn tabah..
biasalah Allah Tak kan uju hambanya yang tak mampu!!!!
so...
be strong okeyh!!!

Anonymous said...

Ady happy birthday..Allah loves you..everything happens for a reason..trust Him!!

Syarifah Nornazrah Al Yahya said...

sayu~ nak lagi dengan lagu tu...

~ AYUMI ~ said...

happy besday.. mgkin tlambat ckit..
sabar & kuatkan semangat k bro..:>
Allah maha mengetahui segalanya.. Redha...

AdyBudika said...

Thanks semua...27hb nie ady akan gi body check lagi..doakan eh :)

rosmina samin said...

ady!!! sedihnyer baca blog awak :(, take care of ur health friend =)

Ꮅrincess Ꮇimi™ said...

abg ady ~ mimi sedih baca pOst entry nihh :((

-ini diary saye- said...

selamat ulang tahun en. ady..

malaikat pernah bertanya pada tuhan "ya Allah ada dari hambaMu yang berkali kali meminta pertolongan dari Mu"

lantas Allah menjawab "biarkan mereka terus meminta kerana aku rindu pada rintihan mereka"

Die tak pernah meninggalkan hambaNya keseorangan.. mati manusia kerana jiwa bukan kerana deritanya badan.. kuatkan semangat kerana Allah telah bekalkan kekuatan di dalam diri en.ady.. kerana Dia takkan sesekali zalim pada kita dengan memberikan beban yang x dapt ditanggung oleh hambaNya.. Yakinlah pada Nya.. yakinlah pada kekuatan diri sendiri.. doakan yang terbaik untuk en.ady dan pasangan.. aminn..

SHaMRiZa =) said...

epi besday erk ady.. aku tau ko kuat tuk hadapi sume tuh... seday sgt weyhh...

naka15 said...

betoi ka ni..sedih plak aku baca....even ati aku ni kering tapi sayu la..hopefully u will get better soon...neway HBTY..MGBY

aDisH.sHidA said...

happy belated besday..semoga tabah mengharungi hidup nie...

Noor Syazana bt Abd. Latiff said...

Happy belated birthday . Terlalu lambat untuk wish , tetapi nak wish juga . Bersabar la ye . Gahh , abang ady buat saya menangis baca entry ni .

akulah E-ra paSha said...

uurrgghhhh!!lg skaly mnagez bce entry abg ady!!!fuhhh syahdu..

famimahat said...

sangat tersentuh.

tika said...

kuatkan semangat...Allah is always there...we are always pray for u...

SaYraH WonDerLanD said...

erk tersentuh baca entry ni. siapa kamu tu? Huuuuuu T__T

niena shopping2u said...

erm.. tetiba sedih.. xnk baca smpai habis.. teringat satu kisah dlu..
kang nangis tgah2 duty ni sape nk bertanggungjawab...

niena shopping2u said...

selamat hari lahir =.='

Rozuan Ismail said...

alamak.sedihnya.mesti bertuah ada org yg menyayangi kita seperti itu kan

Anonymous said...

ujian yang sebegini bukan semua orang boleh dapat. kamu adalah orang yang terpilih, kerana Allah sayang akan kamu. semoga kamu tabah dan sabar menghadapi ujian ini. bersyukur juga ramai yang masih sayang kepada kamu.


(orang jauh)

eddy syrol said...

sedihnya....
semoga paru2 itu selamat...

Mat Gebu said...

Selamat hari lahir Mohd Soleh.... (maaf kan aku juga...)

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

='(

Mialia said...

is dis a true story? if so, stay strong :)

bufday saya esok.. yeayyyy HI-5 ;p