Sunah Suka Sakura dot com

Saturday, April 23, 2011

Agar-agar sutera kasih bersantan - resepi

Tadi ada nampak satu pek agar-agar yang tersadai kat rumah.. So teringin lak nak makan agar-agar hari ni.. Terfikir lak ada lebih gula merah hasil buat pengat durian hari tu.. 

So terus call Mat Gebu...my sifu... Tanye ape lah aku buat... Dan inilah yang aku dapat..hehehehe

Agar-agar sutera kasih bersantan.. Rupa tak menjelaskan kesedapan rasanya


Bahan-bahan :
Agar-agar satu pek (20gram).
500ml air
250ml air gula melaka
250ml santan

Cara buat..

  • Didihkan agar-agar sampai larut didalam 500ml air. Setelah itu, masukkan air gula melaka yang telah dilarutkan dalam 250ml. Pastikan air gula melaka itu di tapis taw...
  • Seterusnya, masukkan pula santan... Biar sekejap sehingga mendidih.
  • Tuang, kedalam bekas.. 
  • Siap!!!!!


Tapi kan.. Mat cakap sepatotnya ada dua layer.. Ady tengok macam takde lak layer2 agar2 yang Ady buat.. ahahhahaah.. Mybe Ady ada buat salah..ahahaha..  (mybe ady tapis dengan penapis kain masa nak tuang dalam bekas..errr...sepatotnya takde lak mat suh tapis )

So Selamat mencuba!!!



5 comments:

Miss Ran said...

ady nak buat agar2 lmut ke

mungkin tak ltk tlor...hehe..satu pek agar2 pe? serbuk ke? bpe gram..nyatakn bagi org tak slh buat=P

AdyBudika said...

thanks miss rannnnnnnn...waaaaaaaaa saynag miss ran lebey

Sunah Mohammad said...

rupa dia saja sudah cukup membuatkan hati meronta2 nak makan!!!

Cik Wanie Ghani said...

haruslah mencuba nanti nie....

tq for sharing:)

Miss Ran said...

http://gula-gulapelangi.blogspot.com/2011/04/part-7-aku-dia-dan-paparazzi.html

nah ady