Sunah Suka Sakura dot com

Sunday, April 24, 2011

Dari Dapur Bujang - Ayam masak kicap pedas, Kacang goreng bilis - Resepi

Alang- alang hujung minggu.. dan keje malam.. Ambik kesempatan untuk memasak untuk santapan.. Ady jenis yang tak suke nak makan kat luar... Kalau masak nasik panas makan dengan telur goreng pun ok.. Namun  hari ni Ady plan nak masak ayam kicap ngan kacang goreng...

Juadah yang disediakan hari ini... Simple tapi kenyang

Apa kata kita tengok apa yang terjadi..ngeh ngeh ngeh


Ayam Masak Kicap Pedas

Nampak berminyak... Memang berminyak.. Hehehehheh

Bahan-bahan.
Beberapa ketul ayam..
*4 sudu cili kisar.
*1 ulas bawang besar
*1 ulas bawang puteh
Kicap secukup rasa.
gula dan garam
( bahan-bahan * di blender bersaa )

Cara menyediakan :
  • Tumis cili kisar hingga naik bau.
  • Masukkan asam keping (ady letak sikit jer...takot terlajak masam )
  • Masukkan garam dan gula secukup rasa.
  • Seterusnya Ady masukkan ketulan ayam yang telah digoreng..
  • Gaul sehingga sebati didalam kuali. dah sebati tu Ady terus masukkan kicap sampai nampak hitam sikit2..heheh
  • Last sekali ady masukkan bawang besar...
  • Siap!!!



Kacang Goreng Bilis


Bahan-bahan :
1 ikat kacang panjang.
*Ikan bilis
*Cili Api
*1 ulas bawang besar
*1 ulas bawang puteh
Secubit belacan
garam secukup rasa
( Bahan-bahan * dikiras bersama )

Cara menyediakan :
  • Tumis bahan-bahan kisar sehingga naik bau..
  • Masukkan sedikit belacan.
  • Masukkan kacang dah gaul hingga masak.
  • Masukkan garam secukup rasa.
  • Siap!!!



 Kicap Asam Limau
Mudah saja cara penyediaannya.. Ambik bawang besar, hiris nipis... potong cili api... dan masukkan kedalam kicap.. Perah asam limau... PERGHHHHHHHHHHH sedapppppp


So siapa-siapa yang rasa nak makan masakan Ady.. sila la datang rumah k.. Hehehehheeh... Eh satu lagi, Ade ker sape2 nak cabar Ady masak?? setakat nie ada cabaran buat nasik lemak, cucur udang, tepung gomak, murtabakk... Hadoii..semua lom settle..

Selamat menjamu selera semuanya!!!





10 comments:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

hurmm tgk pun dah tau sedap.sesuai ngan citarasa LM.LM ni kalau mkn takda rasa pedas mmg tak pandang.kurangkan minyak ye ady~~jg kesihatan.hehe

Eyrique Ettiqazz. said...

okay but a little bit oily...

Sunah Mohammad said...

tu dia...resepi sendiri ye...bagus, bagus...buat saya lapar pada waktu yang memang patut lapar pun..hahahaha~

err..jangan lupa justify perenggan atas ye..:p

kak cida said...

amboi..leh tahan menu org bujang..
terliur akak ni...
td tghari masak sambal telo pecah je ..mlm ni br plan nk masak meriah skit.,,eheheh

Miss Ran said...

nak cabar buat lasagna...

dah siap kite serang umah..erk tak takut kene tagkap ke ajak org g umah ni..haha

mana asam keping dlm bhn...tetibe kene masukkn=P

CikTomyam said...

abg ady.,.buatla tomyam thai..!!! hehe..

Cinoi said...

Ok ah tu lauk yg sng dan cepat dimasak

MissNaL said...

wah.. ni dah kira ok dah ni kalo dah boleh buat org terliur nih..hee

Mat Gebu said...

Waaaaaaaaaaaaaaaaa....waaaaaaaaaa....waaaaaaaaaaaaa.........waaaaaaaaa

cik heroin said...

pandai inche adi budika ! bole buat calon suami dah ni ! wahaha. joking. sy cabar buat bahulu? *angkat2 kening