Sunah Suka Sakura dot com

Tuesday, May 3, 2011

Pancake Persis Mutiara

Balik dari keje tadi terlintas nak singgah kat carefour... Alang-alang dah singgah teringin lak nak masak sesuatu.. Terlintas pencake mat gebu yang menarik perhatian  satu masa dulu.. Terus aku capai handset... Call Sifu Gebu... So akhirnya semua yang diperlukan siap dibeli..hehehehhe..

Walaupun tak seghairah pancake mat.. Namun rasanya still sedap keyh..ahhaa ... Lihatlah resepi yang aku tiru kat Mat Gebu yang ini   ----> Pancake Mat Gebu 

Nampak agak suram.. So aku simbah madu kasi sedikit berkilat bak mutiara

Sila jangan gelak sebab madu yang aku beli ini agak cair dan melimpah2..
Kalau pancake mat gebu cuma dua biji... Aku up sket!!! 3 Biji keyhhh


BAHAN-BAHANNYA :
3/4 cawan tepung naik sendiri (self-raising flour)
1/2 camca teh baking powder
1 biji telur gred "A"
1 1/2 camca besar gula halus
30 g mentega, dicairkan
1 camca besar mayonnaise
1/2 cawan + 2 camca besar susu segar(mat guna susu sejat)
1/2 camca teh esen vanilla (resipi asal tak letak)
Secubit garam halus


CARA MEMBUATNYA:

  • Satukan tepung naik sendiri, baking powder dan garam halus, gaul rata dan ayak. Dalam satu bekas, masukkan telur, gula, mentega cair dan mayonnaise, kacau dengan whisk sehingga semua sebati dan rata.
  • Masukkan susu, kacau dan tambah tepung sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga rata. Tuang esen vanilla, gaul rata dan rehatkan adunan 20 minit.
  • Panaskan non-stick frying pan pada api sederhana. Lenser dengan sedikit minyak (mat sapu permukaan kuali tadi dengan paper towel bersih yang dicelup sedikit minyak). Sudukan anggaran 3 1/2 camca besar adunan tadi. Ratakan.
  • Tutup pan tadi dengan tudung periuk sekejap. Bila permukaan pancake berbuih2 dan kelihatan agak kering, perlahan2 terbalikkan. Masak lagi untuk 1 minit. Alih dalam bekas sesuai dan buat kaedah yang sama untuk baki adunan.

Sekian!!! Jum Makan Malam!!!



22 comments:

Bella Bell said...

huwaaa...tolonglah jangan goda saya dgn makanan2 ni...baru nak diet..adehh...hehehe


*terus buat meggi..tu je yg mampu..sob~sob~sob~

^__^v

en solo said...

bole plak dia post entri time orang ngah lapo...

kim heeruul said...

meleleh air liur gua beb...mcm sedap

Si Nuansa Eyqin said...

wow!!! dap erggh. gebus gebus pulak pancake tu.

Rozuan Ismail said...

nama pancake tu bunyi macam mahal kan persis mutiara..

dah macam lagu mila dah

Azwa Azee said...

oh jeles nampak pancake itu..

lapar plak tetibe

Mat Gebu said...

Awwww....sampai sedenak lahh silauuu..

NuRuL MoHaMaD said...

wow...

Zulkifly Omar said...

minta... waa nampak sedap.. dah la x breakfast lagi ni... hukhukhuk

... said...

wwWOW! pancake dorayaki!
wwWOW!

^^,

yang ni pun boleh bagi ke selain dari kek? hahaha XD

Syuhadah Razali said...

tercabar perut pagi2..memng copy paste la resipi nie..^_^

efa said...

sedapnya hari km buat pancake pisang ehehe :) lapar plak eh tgk ni huhu

yna fazlyna said...

aduhh tak geti buat lah pulak... kalo lempeng geti..huhu

Sis-Lin said...

hahahaha Mat kata silau...heheheh

teror ye ko ady..huhuhu
boleh di fikir2 2-3x nk bt menantu ni..lalalalla

pstttt tang yg 4hb tu jd ka? huhuhuhu

Sunah Mohammad said...

ermmmmmmm............da komen kat sana...:p

Miss Ran said...

mutiara sgt la ni

haha

Isteri Encek Bard said...

wow semalam pun buat pancake.... gebu tu pancake ady

Along Usop said...

hmm.. aritu ko utang kue ape ek??..

kombo kasi ngan pencake ni skali bleh?.. wahahah

mynameismy said...

dorayaki doremon!! hehe

Ummi said...

Waaaaaaaahh Ady dah mula nak makan pancake daaahh..hehehhee..berkilat berkemayooo silaunya tuh...smpai ke Kuantan la Ady...mst best nih!

cik pulau said...

abg ady..
perrhhh.. maveless..
cik pulau makin jelez ni..
jelez kuasa lima.. lalala~

efa nur said...

waaahhh...terer nye abg ady nie..
nak try jgk laa...hihi