Kuih Keria resepi Ady Bujang...( semua orang boleh buat.mudah )

Hari tu ada borak2 dengan Mat Gebu.. Die ada cakap die suke makan kuih keria.. Errr...so aku dengan sepantas kilat terus ingin mebuatnya...errr...sebab cara2 membuat kuih keria ini amatlah mudah..sesiapa saja pun boleh buat..tak makan masa pun...lagi la untuk org yang sibuk pun leh buat tau....

so apa kata kita try buat same2..kalau sebelum ini demam donut..kali ni apa kata semua pakat2 buat kuih keria lak??? 

Intai2 la resepi kat bawah ni k :)

Kuih Keria Bujang Ady 




Bahan-bahan :
1kg ubi keledek
Tepung gandum
Gula

Cara-cara :

  • Ubi keledek yang siap dikupas dipotong kecil-kecil dan direbus didalam periuk.
  • setelah empuk, ubi tersebut di lenyek2.
  • kemudian masukkan tepung gandum sehingga adunan boleh dibentuk.
  • seterusnya, bentukkan adunan menjadi bentuk kuih keria dan sedia untuk digoreng
*adunan yang sebati tadi dibentuk

*goreng adunan yang dibentuk tadi dengan api yang sederhana

*kuih keria yang siap digoreng
  • Setelah siap digoreng, 
  • Panaskan kuali yang berisi sedikit air dan gula....
  • Gaul sehingga gula menjadi pekat dan berbuih.
  • Masukkan kuih keria yang siap digoreng tadi kedalam kuali tersebut.
  • Padamkan api dan kuih boleh diangkat...

*kuih keria yang siap digoreng bersama gula


SELAMAT MENCUBA SEMUA!!!


___________________________________________
Kuih Keria resepi Ady Bujang...( semua orang boleh buat.mudah ) Kuih Keria resepi Ady Bujang...( semua orang boleh buat.mudah ) Reviewed by AdyBudika on 4/02/2011 08:23:00 PM Rating: 5

14 comments:

  1. hehe sedap2..jadi2..pandai ady..bole kwen da ni=P

    ReplyDelete
  2. lapar pulak....-_-" cepat buatkan...

    ReplyDelete
  3. waaaaaaaaaaaaaa lapa jugak...hurmm anta kt cni cepat

    ReplyDelete
  4. Kueh keria marii sudahhh....nak order lah 50 bijikkk...

    ReplyDelete
  5. hehe.. terliur gak nampak kuih tue.. pos laju sket..huhu..

    entry terbaru..
    Akademi Fantasia Musim Terakhir Membuka Tirainya Malam Nie

    ReplyDelete
  6. hebatnyaaaa..pandai wat kueh keriaa...dah kawen lom abang? >.<

    ReplyDelete
  7. Sedapnyer.. MJ mmg suka kuih keria nie... Selalu beli keras je..huhuu.. Kalau buat konpom puas ati:)

    ReplyDelete
  8. rajinnya nak buat kuih keria..

    ReplyDelete
  9. antara kuih fav naz ni.dah lama x wat kuih ni.huhu

    ReplyDelete
  10. saya malu kat awak..kalau betul awak buat kuih keria ni saya la yang paling malu kat awak..saya sendiri seumur hidup tak pernah nak cuba nak buat kuih keria ni padahal kuih ni lah yang paling saya suka...terima kasih sbb da buat saya malu..

    ReplyDelete
  11. pergh... kuih peberet aku.. bagi la ape pun dpan mate segalam macam kuih.. ni juga akan ku telan..

    ReplyDelete

Powered by Blogger.